Serie 02 är resultatet av fyra års utveckling, 180 miljoner kilometer av tester på vägarna i Italien, Tyskland och Turkiet, testning av 2 500 däck, insatser från en arbetsgrupp på 100 personer från forskning och utveckling, marknadsföring, logistik och kommersiella avdelningar.
Gripen Wheels ser detta som den viktigaste produktlanseringen i Prometeon Tyre Groups historia. Enligt företaget är man de de enda tillverkarna i världen som är helt fokuserad på lastbils- och buss-, jordbruks- och OTR-sektorerna.
Den nya generationen Serie 02 Prometeon-däck med varumärke Pirelli, kommer att finnas tillgängliga i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern, Afrika) samtidigt i början av april.
Serie 02 representerar det senaste inom Prometeon och återspeglar den mest avancerade bästa praxis vid produktion av däck för professionellt bruk. Produkten innebär ett generationsskifte tack vare nya teknologier, fokus på däckens hållbarhet, samt med ett hållbarhetstänk vad gäller produktionsprocessen samt återvinning av råvaror, vilket bidrar till minskning av CO2-utsläpp såväl som bränslebesparingar.
Innovation och hållbarhet var huvudmålen för Prometeons FoU-team när de utvecklade serie 02.
Det ska representera maximal kostnadseffektivitet för yrkesverksamma inom transportsektorn samt respekt för miljön , tack vare de tekniska lösningar som utvecklats i företagets forsknings- och utvecklingscentra med fokus på hållbar innovation.
FoU-insatser var fokuserade på en allt effektivare hantering av driftskostnader, längre däcklivslängd och lägre rullmotstånd, vilket minskar kommersiella fordons bränsleförbrukning. Jämfört med det tidigare sortimentet ska Serie 02 ha förbättrats i all prestanda.
Förbättringar jämfört med Serie 01 enligt Gripen Wheels
– Rullmotståndet är i genomsnitt 18 % lägre för de första fem produktlinjerna
– Livslängden förbättras med 10 % i genomsnitt
– Hållbarheten förbättras med 20 % i genomsnitt
– Jämnt slitage förbättras med 10 % i genomsnitt.
Serie 02-produkterna har vintermärkningen 3PMSF, är utrustade med en RFID-sensor och ska vara godkända av de stora europeiska fordonstillverkarna.