Tisdagen den 12 april är det full fart på Eskilstunas yrkestrafikgrupp. Arbetspasset inleds med att man på E20 observerar en polsk dragbil med polsk trailer som är på väg att svänga in på en parkeringsficka avsedd för arbetsfordon cirka 500 meter innan avfart Kjula. Med andra ord – här får han inte stanna.
– Vi ser att han inte har bälte på sig. Kontrollen ger vid handen att han inte har betalat vägavgiften och vi ser kör- och vilotidsöverträdelser. Det landar på 6 000 kronor i böter, säger gruppchef Björn Thunblad och tillägger att böterna betalas på plats.
Lite senare ser man en polsk dragbil med lettisk trailer som är ADR-skyltat baktill, men inte framåt. Det visar sig att den belarusiske föraren glömt att riva bort etiketter från trailern och även glömt att stänga ADR-skylten baktill. Det finns alltså inget farligt gods i trailern. Det kostar föraren 2 000 kronor.
– Vi kunde sedan konstatera att föraren tagit sin ordinarie veckovila i hytten. Föraren ringer sin chef och efter det vill han först inte medge att han sovit i hytten, men när vi förklarar regelverket för honom erkänner han, säger Björn Thunblad.
Några timmar senare betalas sanktionsavgiften om 20 000 kronor in och ekipaget kan rulla vidare.
Ungefär samtidigt stoppar bilinspektör Patrick Zetterberg och trafikpolis Jonas Forsberg ett polskt trailerekipage vid avfart Kjula utmed E20. Åkeriet har vi tidigare förknippat med rullande däckverkstäder. Föraren är från Belarus och har tagit sin ordinarie veckovila i hytten i mars.
– Enligt föraren har inte arbetsgivaren gett honom möjlighet att ta veckovilan någon annanstans och åkeriet vill först inte betala, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.
Därmed klampas ekipaget och betalningen om 20 000 kronor kommer in dagen efter.
Den 13 april ser de en rumänsk dragbil med en dansk trailer som ligger i omkörning på E20. Ekipaget tas in och kontrollen visar att den nordmakedonska föraren haft en ordinarie veckovila i hytten i Danmark.
– Den otillåtna veckovilan har tagits på speditörens terminal i Danmark och efter att föraren ringt sin chef vill han inte prata mer så just nu står ekipaget klampat i väntan på sanktionsavgiften om 20 000 kronor, avslutar Björn Thunblad.
Också den 13 april tar man in ett svenskt ekipage som är ADR-skyltat. Kontrollen inleds med att man finner att en luftbälg läcker och att det inte finns någon lastsäkring alls. Det finns ingen skyffel och föraren kan inte visa upp någon ficklampa eller annan bärbar ljuskälla.
– Förutom att godset har brister i etiketteringen, läcker godset. Brandsläckarna har inget kontrolldatum och föraren har kört för fort, säger Björn Thunblad.
Efter rabatter på hastigheten och mängdrabatt på böterna, landar slutsumman på cirka 5 000 kronor.
Ytterligare ett svenskt bil- och släpekipage tas in den 13 april efter att en omkörning avbrutits på E20. Föraren får böter för fortkörning då han flera gånger legat på cirka 97 km/h. Föraren berättar att han kör en ny rutt.
– Redan innan körningen har föraren påtalat för transportledaren att det inte kommer att fungera med körtiderna vilket han fick rätt i då han behövde köra för fort och dessutom inte kunnat ta rätt dygnsvila, säger Patrick Zetterberg.
Föraren får, efter rabatter, böter om 2 500 kronor och åkeriet behöver se över upplägget.
Läckande emballage och bristfällig etikettering på det icke lastsäkrade ADR-ekipaget, gav böter.