25,25 meter långa ekipage kör varje vecka mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg. Foto: DB Schenker. 25,25 meter långa ekipage kör varje vecka mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg. Foto: DB Schenker.

”Monsterlastbilar” ökar transporteffektiviteten

När Tyskland lättade på reglerna för långa ekipage (25,25 meter), öppnade det upp för ökad transporteffektivitet och minskade utsläpp per transporterat ton. ”Vi ökar lastkapaciteten med nästan 40 procent per avgång”, berättar Hans-Erik Kröjtz, Network Engineering Manager för kluster SE/DK på DB Schenker.

I Tyskland var man länge skeptisk inför tanken på att tillåta 25,25 meter långa ekipage på vägarna. Fordonen, som varit tillåtna i Norden sedan 1990-talet, ansågs vara trafikfarliga ”monsterlastbilar”. När Tysklands regering tog beslutet att tillåta ekipagen på utvalda sträckor i landet, välkomnades det av DB Schenker i Sverige.

Varje vecka har de mer än tusen avgångar och ankomster i sitt styckegodsnätverk till och från Sverige och Danmark, berättar Hans-Erik Kröjtz.
– I takt med att våra godsvolymer har ökat behöver vi öka kapaciteten på flera av våra linjer. Redan i höstas startade vi med att köra 25,25 meter på rundtur mellan Stockholm – Hannover och nu var det dags att göra samma förändringar på linjerna mellan Göteborg – Hannover och Göteborg – Nürnberg, säger han.

Långa ekipage är inget nytt och används redan idag på flera linjer mellan Sverige och Finland och Sverige och Norge, men är inte lika vanligt i Tyskland. Den första rundturen avgick 18 mars från DB Schenkers terminal i Bäckebol, Göteborg, till Hannover. Drygt en vecka senare var det dags för den andra rundturen, Göteborg – Nürnberg, att styra söderut.

Att ändra till längre fordonsekipage gör transporterna betydligt mer effektiva och minskar CO2-utsläppen.
– Vi ökar lastkapaciteten med nästan 40 procent på varje avgång till Tyskland. Med fullt utlastade ekipage innebär det omkring tio färre lastbilstransporter per vecka på båda dessa linjer. Det är förstås väldigt bra ur klimathänsyn, säger Hans-Erik Kröjtz.

Ekipagen är utrustade med flera kameror vilka övervakar området runt lastbilen.
– Med gps på både trailer och flak har vi full koll på vad som sker under transporten. Vi ser om det uppstår problem längst vägen och vet exakt när ekipaget anländer till terminalen, säger Hans-Erik Kröjtz.

Avslutningsvis vill Hans-Erik Kröjtz tacka Kim Johansen Int. Transport och Baton Transport Group som är deras två transportörer på dessa linjer.
– Tack vare att de gjort stora investeringar, vilket inkluderar delvis ny utrustning, har de gjort dessa rundturer möjliga, avslutar Hans-Erik Kröjtz.

Om artikeln

Publicerad: 2022-04-04 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: 25 Gods Långa ekipage Miljö Monsterlastbil Schenker Transporteffektivitet Vägtransport