- Det visar sig att föraren har kört ett stort antal inrikes transporter med den aktuella dragbilen. Säkert ett 20-tal, varav jag kunde påvisa tolv under en tiodagarsperiod, berättar Farid.
Tio dagar i Sverige betyder dessutom att föraren måste ha hållit sin veckovila på svensk mark.
– Jag frågade honom var han hade tillbringat vilan och likt många andra chaufförer så säger han som det är. Han hade tillbringat den i hytten.
Farid försöker därefter, utan framgång, att få kontakt med åkeriet.
– Jag kontaktar därför speditören. Det blev ingen längre diskussion, de tog på sig ansvaret efter att ha försökt att argumentera på engelska genom att bland annat hänvisa till diverse regelverk, förklarar Farid Umeflod.
Men Farid kan reglerna, vilket speditören troligtvis också förstod ganska snart.
– Då frågade de bara hur de skulle betala och hur mycket.
Otillåtet cabotage plus otillåten veckovila i hytten gav summan 80 000 svenska riksdaler. Pengar som speditören inte kunde betala på eftermiddagen.
– Vi klampar därför ekipaget över natten och dagen därpå, på tisdagen, betalade man sanktionsavgifterna, berättar Farid.
Det som kan vara svårt för polisen vid den här typen av kontroller är att lägga ihop pusslet med fraktsedlar med utgångspunkt från chaufförens berättelse. Enligt vad Proffs erfar så stämmer inte alltid berättelserna med verkligheten. Det blev dessutom uppenbart i just det här fallet.
– Chauffören påstod att han hämtat gods i Nederländerna och i Tyskland för att därefter köra till Sverige för att lossa den inkommande internationella transporten.
Men det fanns något i chaufförens förklaring som väckte Farids intresse, han fick en stark känsla av att något inte stämde.
– Chaufförens berättelse stämde bra överens med hur han hade registrerat landskoderna i färdskrivaren, det såg rätt ut.
Däremot hittade Farid vid den fortsatta ”kartläggningen” ett terminalkvitto från en kombiterminal som gällde den aktuella trailern och som talade emot chaufförens berättelse.
– När jag konfronterade chauffören med kvittot så valde han att erkänna att han inte hade lastat godset utomlands utan att han istället hade plockat upp trailern på kombiterminalen.
Därmed fanns det ingen inkommande internationell transport som gav rätt att köra cabotagetransporter. De angivna landskoderna i färdskrivaren var alltså felaktiga?
– Ja, det är åtminstone min teori med tanke på att det visade sig att den transport som man menar var inkommande de facto var lastad här i Sverige, säger Farid Umeflod.
Vad kan då chauffören ha att vinna på att fuska på det sättet?
– Jag kan svåreligen tänka mig att detta är förarens påfund, avrundar Farid Umeflod.