Transportbranschen har som bekant i dag ett fortsatt stort rekryteringsbehov av kvalificerade medarbetare för att vårt samhälle ska fungera. Det är viktigt att locka fler att söka sig till branschen och samtidigt satsa på fler utbildningsplatser, menar Volvo i sitt pressmeddelande.
Enligt beräkningar från TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, behövs 50 000 nya förare de närmaste tio åren. Rapporter från TYA visar också att ökningen av kvinnor i lastbilsföraryrket fortsätter. Under 2020 hade andelen nyanställda kvinnor ökat till 16 procent.
En titt på landets transportutbildningar visar att de aldrig haft så många kvinnliga elever som nu. I årskurs 2 är andelen kvinnliga elever 33 procent. Här är det viktigt med förebilder, att se att andra tjejer jobbar som lastbilsförare ger en positiv effekt att fler tjejer vågar söka, menar Volvo vidare.
– För oss är nyrekryteringen till branschen en nyckelfråga. Det behövs både fler män och kvinnor i branschen för att hålla Sverige rullande och vi arbetar aktivt med olika områden för att stärka nyrekryteringen. För oss passar sponsringen av Svenska Truckers väl in i vårt engagemang, säger Stefan Strand, vd på Volvo Lastvagnar Sverige.
– Vi vill bidra till att kunna visa upp bredden i vår intressanta bransch där det finns så många möjligheter till både jobb och utveckling. Svenska Truckers bidrar till att förändra bilden av en samhällsbärande bransch i en positiv riktning, avslutar Stefan Strand.
På Sveriges Åkeriföretag, SÅ, ser man fram emot att programmet kör igång med en ny säsong.
– Vi är glada över det fortsatta samarbetet med Volvo Lastvagnar som sponsor för serien. Nu kan vi åter följa med in i lastbilarnas värld med dess inspirerade och duktiga förare när de i ännu en säsong av Svenska Truckers utför alla sorters samhällsviktiga transporter, säger Rickard Gegö, vd på SÅ.
Svenska Truckers är en så kallad Workplace Reality-serie som började sändas i början av 2020 på TV 3, Viaplay och Viafree. Tittarna följer ett antal förare och åkeriers vardag på olika platser i Sverige.
Några av målen med TV-serien är att öka antalet sökanden till Sveriges transportutbildningar, varav fler tjejer, och att synliggöra lastbilarnas, föraryrkets och åkeribranschens roll hos allmänheten. Det är sedan starten ett av TV3:s populäraste program och har ständigt ökande tittarsiffror. Varje avsnitt i linjär TV ses i genomsnitt av över 200 000 personer.