”Vi kommer att anställa 79 förare och tre som ska sköta driften av vår flotta”, meddelade Waberer’s i ett nyhetsbrev som skickades på tisdagen. Under de kommande veckorna kommer vi att anordna utbildning för våra nya kollegor för att hjälpa dem att komma tillrätta.”
Under de kommande veckorna kommer Waberer’s att anordna utbildningar för de nya kollegorna för att hjälpa dem att komma tillrätta.
Förarbristen är ett allvarligt problem för alla transportföretag i Europa, konstaterar Waberer’s som gör stora ansträngningar för att minska problemet. Förra året startade företaget en egen körskola. Dessutom har många utländska chaufförer från grannländerna redan anställts, då framför allt från Ukraina, Serbien och Rumänien.
På grund av kriget i Ukraina är förarna därifrån åtminstone tillfälligt otillgängliga vilket förvärrar situationen. Enligt det lokala transportförbundet var omkring 100 000 ukrainska lastbilschaufförer anställda bara i Polen innan krigsutbrottet.
När det gäller nästa generation chaufförer i hemlandet skapar sig de ansvariga på Waberer’s inga illusioner: ”Den västeuropeiska arbetsmarknaden är ofta mer lockande för många unga ungrare. Det är därför Waberer’s måste leta efter nya sätt att fylla de lediga tjänsterna.”
Waberer’s som idag har cirka 2 800 egna lastbilar inom Europa och sysselsätter cirka 6 400 personer, säger att man gått ett steg längre: ”Det finns redan många positiva erfarenheter av indiska arbetare i hela Europa. Deras kompetens och arbetsmoral är bra, vilket gör dem välkomna inom många områden”, läser vi i tyska Eurotransport.