Den betydande förbättringen av körbarheten, som har lagts till drivlinor på alla utsläppsnivåer, uppnås genom det nya sättet på vilket I-Shift-växellådan interagerar med motorn. Uppdateringen inkluderar snabbare kopplingsaktivering som resulterar i ett kortare vridmomentavbrott. Det gör också växlingen mjukare, för en mer harmonisk körupplevelse.
– Snabbare växling gör det möjligt att optimera växlingsvalet mer effektivt. Och ju fler skiftande händelser som vägen och terrängen kräver, desto mer kommer förbättringarna att uppskattas av föraren. Med upp till 30 procent snabbare växling som nu är möjlig med I-Shift, kommer förarna säkert att uppleva en mycket positiv skillnad, säger Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager på Volvo Lastvagnar.
Höghastighetsväxlingen har möjliggjorts baserat på flera viktiga förbättringar. För det första ger uppdaterade sensorer nu data med högre noggrannhet till styrenheten, som har ny programvara och en snabbare mikroprocessor, för mycket snabbare beräkningstider.
För det andra gör en extra skiva i växellådans broms att den reagerar snabbare inför en växling, så det kan göras tidigare.
Slutligen har luftvolymen också minskat i olika aktiveringssystem, till exempel växelgafflarna, kopplingen och växellådans broms, för att ytterligare möjliggöra en snabbare växling.
När I-Shift lanserades 2001 var det den första automatiserade växellådan någonsin utvecklad för tunga lastbilar. Den har förmågan att arbeta med hela drivlinan, eftersom detta transmissionssystem är skräddarsytt för motor- och fordonskomponenter redan från utvecklingsfasen, vilket bidrar till lägre bränsleförbrukning – och därmed minskad miljöpåverkan. Den främjar också ökad säkerhet och andra viktiga fördelar, inklusive minskat buller, vibrationer och fysisk belastning på föraren.
Dessa senaste framsteg för att åstadkomma 30 procent snabbare växlingar är ytterligare ett bevis på Volvos ständiga, kontinuerliga förbättringsåtgärder för att ge bättre övergripande körbarhet.
– Med alla förbättringar och nya varianter genom åren har I-Shift haft en enastående förmåga att lösa allt mer avancerade uppgifter på effektiva sätt, avslutar Pär Bergstrand.
Idag är alla tunga Volvolastbilar byggda med I-Shift som standard. Sedan lanseringen har mer än en miljon lastbilar sålts globalt med Volvos I-Shift-teknik.