ADR-utbildningen har blivit väldigt rörig, tycker Mikael Strandberg som idag är 60 år och har kört lastbil i många år. Han är kritisk till hur ADR-proven görs numera och menar de är onödigt krångliga och inte minst kostsamma.
– Det är väl okej att man gjort det möjligt att inte behöva läsa in all ADR om man exempelvis inte kör tank, men boken som vi ska lära oss av har blivit så väldigt rörig och även om man inte ska ha hela ADR-behörigheten så finns allt med i boken för grundutbildningen, säger Mikael.
Han berättar att man idag först läser in kunskaperna på nätet och sedan gör ett prov på nätet som är kostnadsfritt. Därefter, om man blir godkänd, går man vidare till att senare göra ett prov på Trafikverket.
– Att få skriva upp kostar 500 kronor och om du kuggar får du betala 500 kronor för varje gång du försöker igen, säger Mikael.
Dessutom tycker han det saknas viktiga delar i utbildningen.
– Exempelvis hur man ska säkra en olycksplats där ADR är inblandad. Utbildningen ger mycket lite kunskaper om detta liksom i ABC-kunskaper, säger han.
När vi frågar hur Mikael hade velat att ADR-utbildningen borde se ut, säger han att först och främst borde utbildning för klass 1 och 7 lyftas ut ur boken för grundutbildningen och istället vara ett tilläggshäfte för att inte förvilla den som läser grund-ADR.
– Jag vill ha det som det var förr när man gick kursen hos en utbildare och i anslutning till det gjorde man provet för samma lärare. Även om man går utbildningen har man ju ändå boken om ADR med sig i lastbilen och för lastsäkringskoefficienterna finns det en ”lathund” att ta till. ADR-provet ska ge kunskaper, men nu känns det som att det blivit en form av intelligenstest och det kommer att urholka lastbilsbranschen, avslutar Mikael Strandberg.