På kvällen torsdagen den 12 maj innan tunggruppen ska vara helgledig, tar de in en bulgarisk dragbil för kontroll vid Högsjöns rastplats utanför Arboga. Det mesta visar sig vara alldeles tokigt.
Fordon och förare har befunnit sig i Sverige under drygt tre veckor och med inte mindre än 24 fraktsedlar från inrikestransporter, landade det först i otillåtet cabotage. Den Nordmakedonske föraren saknar sedan 2019 dessutom ett giltigt förartillstånd. 2019 är också sista gången färdskrivaren besiktats.
– Fordonet är inte i bra skick och ingen doftgran i världen hade kunnat avhjälpa aromen inuti, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Ekipaget, som är lastat med returpallar, tas med och klampas i Köping eftersom företaget inte anser sig ha råd med sanktionsavgiften. Dessutom måste en ny förare ta över fordonet.
Någon ny förare kommer inte när klampningstiden på 36 timmar går ut varför fordonet klampas om och då med anledningen att förhindra fortsatta lagöverträdelser mot lagen om internationell trafik. Åter börjar 36 timmar att ticka.
På måndagen görs nya försök att få in sanktionsavgiften och till viss del lyckas det, företaget betalar 40 000 av de totalt 64 000 kronorna. På tisdagseftermiddagen kommer de resterande 20 000 kronorna in tillsammans med förarens böter på 4 000 kronor, säger Ogemar.
Under helgen har fordonet läckt så mycket olja att räddningstjänsten får komma ut och sanera.
Tisdagen den 17 maj har tunggruppen kontroll av yrkestrafiken på Sätra lastbilsparkering i Arboga tillsammans med ett antal polisaspiranter. En svenskregistrerad lättlastare (3,5-ton), drar till sig gruppens intresse. De får hejd på fordonet strax efter gränsen till Örebro län.
– Den vägde in på 5 760 kilo. Föraren från Irak visar upp ett utländskt körkort som mer liknar ett lånekort från ett bibliotek i något exotiskt land, säger Ogemar.
Körkortet omhändertas på grund av överlasten på drygt 64 procent. Föraren får 4 000 kronor i böter och företaget en överlastavgift om 5 600 kronor. I väntan på att vikten ska justeras klampas fordonet. Lasten är temperaturkänsliga livsmedel och omlastning sker senare på eftermiddagen.
Under samma dags eftermiddag tas ett polskt ekipage in. Fordonet är i så dåligt skick att körförbud meddelas på plats. Ogemar beskriver skicket som ”ett vrak” med lösa karossdelar, vassa kanter, en lös vändskiva och ett allmänt eftersatt underhåll.
Ekipaget eskorteras till en parkering i Köping där det klampas, utan bortre gräns för tiden, för körförbudet och kontakt tas med transportföretaget.
– När de inser att vi inte skulle släppa iväg ekipaget innan reparation är de övertygade om att en bärgare till Polen är billigare än en reparation i Sverige, säger Roger Ogemar.
Åkeriet ringer några gånger dagen efter och försöker förhandla om hur mycket de måste reparera innan de får köra hem till Polen med lastbilen.
– Jag kan förstå att de vill ha hem lastbilen omgående eftersom färdskrivarbesiktningen går ut 25 maj, säger Ogemar.
Huruvida en bärgare faktiskt kommer under veckan, får vi återkomma till.
Hur går dina tankar när ni träffar på ekipage som dessa, frågar vi Roger Ogemar?
– Alla dessa transporter betalas av oss och vi möter dessa fordon dagligen på vägarna när vi är ute och åker, är det verkligen så här vi vill ha det? avslutar han.
Föraren av detta fordon fick se sitt körkort omhändertaget och företaget fick en överlastavgift. Omlastning görs på plats.