En patrull från trafikpolisen i Helsingborg bestående av en bilinspektör, Oscar Davidson och en trafikpolis, Farid Umeflod, bestämde sig för att dra sig en bit ut ”på landet” för att kontrollera yrkestrafiken.
Passet började kl. 19.00 och vid 20-tiden hade man etablerat en kontroll på riksväg 24 vid Drakabygget, alldeles på gränsen mellan Skåne och Halland. Det första ekipaget som vinkas in har en ADR-skylt i nosen.
Vid en första anblick såg allt bra ut. Men säg den glädje som varar.
– Jag noterar att baktill på fordonet finns ingen ADR-skylt. Och när jag räknar på godset visar det sig att det handlar om en fullvärdig ADR-transport, förklarar Farid.
Chauffören var inhyrd från ett bemanningsföretag och snart står det klart att han inte har någon ADR-utbildning. Proffs frågar honom om han inte noterade den orange skylten när han tog över ekipaget?
– Nej jag kom liksom från sidan och tittade aldrig i fronten. Detta är min första körning, jag har inte haft mitt körkort så länge, förklarar han.
– Jag ska gå ADR-kursen i nästa vecka, tillägger han.
Farid Umeflod förklarar att han kommer att rapportera det hela som brott mot lagen om transport av farligt gods.
– Att köra utan utbildningsintyg är ett allvarligt brott, berättar Farid.
Och eftersom föraren saknade utbildning, blev det även fråga om en rad följdfel. Men chauffören är däremot inte den enda som rapporteras.
– Jag kommer även att rikta en anmälan mot företaget.
Chauffören var som sagt inhyrd. Vilket företag som blir den juridiska motparten som får ta konsekvenserna av det inträffade återstår att se. Farid Umeflod vill inte spekulera i det även om han säger sig ha en uppfattning.
– Men åklagaren har kanske en annan tanke och därför får vi helt enkelt se hur det blir.
Chauffören rapporterades dessutom för fortkörning och bristfällig lastsäkring. Till hans undsättning kom dock två kollegor. Efter ett par timmar kunde transporten fortsätta, men den inhyrde chauffören fick av förklarliga skäl inte köra vidare med ekipaget som hade farligt gods ombord.
När vi summerar nattkontrollen konstaterar vi attr ”ADR-ärendet” var det allvarligaste som hände under passet. Farid Umeflod förklarar att de allra flesta skötte sig bra.
– Vi kontrollerade kanske ett tiotal ekipage och det handlade mest om mindre förseelser såsom slitna däck lite väl många och felplacerade lampor och en och annan fortkörning.
– När vi framåt morgontimmarna rullar hemåt mot Helsingborg stoppade vi bland annat ett ekipage som körde lite väl fort och vi kunde konstatera att hastighetsregulatorn inte fungerade. Den lastbilen satte vi en ombesiktning på, plus att föraren fick betala böter för fortkörning, förklarar Farid.
Farid är överlag positiv när han sammanfattar nattkontrollen.
– Vi får se om det ser lika bra ut nästa gång, när vi beger oss ut i natten på nytt, avrundar han.