I potten ligger drygt 1,5 miljarder kronor som ska fördelas till olika testpiloter som ska undersöka hur elektrifieringen av tung transport kan gå till. Pengarna går till aktörer som på olika sätt samarbetar och bygger upp en regional infrastruktur kring laddning och vätgas på strategiska platser.
Sundsvallsbaserade Alltank, har sökt för två platser, en i Sveg och en i Sundsvall, berättar Olle Graeve som är affärschef för Alltank.
– Det känns otroligt bra att vi har skickat in den här ansökan, omställningen är en stor fråga för oss. Vi är ett dotterbolag till logistikföretaget Sundfrakt och ska se till att erbjuda hållbara bränslen till både ägarna och andra kunder. Om vi ska överleva måste vi se över hela vår affärsidé när det fossila fasas ut.
Olle berättar att Alltank sökt pengar för två laddstationer med två laddpunkter à 350 kW vardera. Om ansökan beviljas kommer Alltank att samarbeta bland annat med Advali i Brunflo som i sin tur har ett samarbete med Scania. Och just samarbeten är viktiga, betonar han.
– Vi har fått mycket hjälp från bland annat Härjedalens kommun och Härjeåns nät, men även från Jämtkraft och projektet Förnybart i tanken med att bygga upp ett nätverk. Vi har också bytt avsiktsförklaringar med några andra aktörer. Gör man det får man bättre förutsättningar för att lyckas innan marknaden är tillräckligt stor.
Trots att det finns risker kvar även efter att stöd till själva investeringen delats ut, menar Olle Graeve att stödet är avgörande för att våga satsa.
– Jag tror det kommer att kunna bära sig inom en nära framtid, men vårt primära mål är att gå plus minus noll. Förhoppningen är att elektrifieringen verkligen kommer igång.
Intresset för att ansöka har varit stort. I vår region har bland andra Alltank, Lundstams och LIRteknik sökt och är på olika sätt inblandade i varandras ansökningar. Lundstams undersöker möjligheterna för gemensamt betalsystem tillsammans med Alltank.
LIRteknik som ansökt om att kunna sätta upp tre eller fyra laddpunkter beroende på effekt, ser ett möjligt samarbete med Lundstams.
-Sedan sticker Gulf i Brunflo ut som en bensinmack som satsar på el, berättar Elisabeth Wickzell som är projektledare på Förnybart i tanken.
Vidare har Woolpower ansökt om att sätta upp två publika laddare för tung trafik med totalt fyra laddpunkter vid Woolpowers nya fabrik i Torvalla, i närheten av E14/E45.
Om projekten beviljas medel, råder bråda dagar. I september 2023 är det tänkt att laddstationerna ska tas i bruk, något som kommer att bli styvt att få till, menar Elisabeth Wickzell.
– Eftersom efterfrågan på material är så hög nu blir ledtiderna för att få fram utrustning lång. Det gör att tidsplanen blir väldigt tight.
Projektet Förnybart i tanken finansieras av den Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Region Jämtland Härjedalen, Länsstyrelsen Västernorrland samt BioFuel Region.