Föraren berättar att han glömt sitt eget förarkort i färdskrivaren över natten och när färdskrivaren varnar för att han måste ta dygnsvila, stoppar han i kompisens förarkort istället.
– Han tyckte inte det var så allvarligt eftersom han ju inte hade kört för länge, men när jag tar ut information ur skrivaren ser jag att han varje dag kör 5-10 minuter för länge innan han tar rast med hänvisning till att 4,5 timmar inte räckte för att komma fram och han då tyckte det var dumt att stanna innan han anlände till platsen, säger Jonas Nordin.
Kompisen, vars förarkort föraren kör på, är timanställd på åkeriet och kör några dagar i veckan inom Västerås. Föraren kan inte ge Nordin något telefonnummer till kompisen. Med tanke på att föraren Nordin stoppat också är ägare till fordonet och därmed chefen, uppstår fler frågor.
– Jag frågade hur det kommer sig att han inte har förarens telefonnummer. Hur ska föraren veta när han ska jobba? Svaret blev att de träffar varandra på parkeringen ibland och kom då överens om när han skulle jobba, säger Jonas Nordin.
Chefen ber Nordin att googla personens nummer och då hittas ett nummer som går till ett företag i Västerås och det är personen Nordin söker som också svarar när han ringer
– Jag hinner knappt presentera mig innan han berättar att han lånar lastbilen ibland och kör mellan tippen och Saltängsvägen. Han kör som mest 2-3 gånger i veckan. Det är så uppenbart att han redan pratat med chefen i lastbilen, säger Nordin.
När körningarna som gjorts på det förarkortet räknas samman, har kortet använts 20 av 29 dagar vilket alltså är lite mer än 2-3 gånger i veckan.
– Men eftersom vi inte kan bevisa vem som faktiskt har kört på det förarkortet alla dessa gånger faller ärendet, men en underrättelse skrivs till Transportstyrelsen, säger Jonas Nordin.
Förutom fel förarkort är det överlast på fordonet vilket landar i böter.
– Vi omhändertog det andra förarkortet och sedan kunde föraren rulla vidare med sitt eget kort i skrivaren, säger Nordin och tillägger att överlasten var för liten för att hindra fortsatt färd.
Vid närmare kontroll av personerna i såväl åkeriet som företaget Nordin ringer upp i detta ärende, visar det sig att de har kopplingar till (ö)kända Västeråsåkeriet som förlorat sitt trafiktillstånd.