Efter den helelektriska E-Transit som började tillverkas i mars i år och den första av fyra ytterligare helelektriska transportbilar som Ford Pro kommer att introducera 2024, är E-Transit Custom designad för att skapa ett nytt riktmärke i Europas segment för 1-tons transportbilar och hjälpa företag i hela regionen att enkelt ställa om till elektrifierade fordon.
Det senaste tillskottet till Ford Pros elektrifierade sortiment kommer att vara en nyckelkomponent i Fords åtagande att nå nollutsläpp för all Ford-försäljning i Europa och koldioxidneutralitet i hela dess europeiska fotavtryck senast 2035.
E-Transit Customs är en kompromisslös, helelektriska arkitektur som hjälper till att leverera en körräckvidd på upp till 380 kilometer, DC snabbladdning och full dragkapacitet samt en dynamisk ny stil. Dessutom kommer den nya bilen hjälpa till att ta produktiviteten till nya nivåer med hjälp av sofistikerade anslutningsmöjligheter för att möjliggöra always-on-relationer.
Bland funktioner som utvecklats med hjälp av djupgående insikter från transportbilsanvändare, kommer ProPower Onboard-teknologi att tillhandahålla exporterbar kraft för verktyg, lampor och andra enheter.
Med en uttrycksfull och skulpturell design är E-Transit Custom ett fungerande fordon som företag av alla storlekar kommer att vara stolta över att ha som en pålitlig partner för sin verksamhet. Med ombalanserade proportioner, en självsäker hållning och full LED-belysning, kommer den nya modellen att sätta ett distinkt nytt designriktmärke i 1-tonssegmentet.
Tidigare i år meddelade Ford att man 2024 kommer ha ytterligare fyra nya helelektriska fordon som ansluter sig till E-Transit som en del av den ikoniska Transit-familjen, inklusive Transit Custom och Transit Courier, samt Tourneo Custom och Tourneo Courir.
Den helelektriska E-Transit Custom kommer att börja tillverkas under andra halvåret 202 och är en del av det mest omfattande Transit Custom-sortiment som någonsin erbjudits europeiska kunder. Ytterligare produktinformation kommer att släppas i september i år.
Alla Transit Custom-varianter kommer att byggas av Ford Otosan, Fords joint venture i Turkiet, på deras Kocaeli-anläggning, hemmet för europeisk Transit-tillverkning, levererad som en del av Ford Otosans tidigare aviserade investering på 2 miljarder euro i dess anläggningar.
Ford, SK On Co, Ltd. och Koç Holding undertecknade också nyligen ett samförståndsavtal för ett branschledande samriskföretag för att skapa en av Europas största batterianläggningar för transportbilar, med inriktning på en produktionsstart i mitten av decenniet och en årlig kapacitet i intervall på 30 till 45 gigawattimmar.