Goodyear är exklusiv däckleverantör sedan snart 20 år, och utsågs till officiell partner 2016. Nu blir man tävlingens titelpartner.
Tävlingens officiella namn blir därmed ”Goodyear FIA European Truck Racing Championship” eller ”Goodyear FIA ETRC”. Tack vare det stärkta samarbetet kan Goodyear hjälpa till att uppfylla FIA:s mål om nollutsläpp i enlighet med Parisavtalet. Målsättningen är att tävlingen ska ha ett nettonollutsläpp senast 2038.
Säsongen 2022 deltar 15 team som tävlar på åtta banor i 32 lopp, för att kora tävlingens slutgiltiga segrare. Därmed sätts Goodyears däckteknik på prov på flera av Europas främsta banor, men även under de dagliga transporterna av fordonen mellan banorna.
Goodyears engagemang som titelpartner kan hjälpa till att accelerera Goodyear FIA ETRC:s hållbarhetssträvan eftersom tävlingen är ett utmärkt testlabb för innovationer. Däck spelar en avgörande roll för att uppnå ökad effektivitet och lägre utsläpp.
2021 fortsatte FIA ETRC sin resa framåt till en miljövänligare värld, genom att introducera 100 procent förnybar biodiesel (HVO). Därmed blev man det första FIA-reglerade mästerskapet där fordonen kördes med hållbart biobränsle. Baserat på förstklassig bränsleeffektivitet och expertis inom produktutveckling för låga utsläpp ska Goodyear ha ett nära samarbete med ETRA (European Truck Racing Association) i syfte att införa nya teknik under de närmaste åren.
Goodyear kommer också att dela med sig av sina expertkunskaper vad gäller att utveckla däck som har lång livslängd, levererar exceptionella prestanda under varierande förhållanden och som bibehåller sin robusthet tack vare stabil stomteknologi.
Sådana egenskaper, liksom Goodyears tillgång till värdefulla däckdata i företagets avancerade lösningar för däckövervakning, är viktiga för själva tävlingsmomenten i FIA ETRC, men även för att maximera intäkterna och effektivisera de dagliga transporterna som sker inom ramen för mästerskapet.
Tekniken är utvecklad för allt från trackfilter till produkter för vägarna. Förstärkt stomteknik ger kommersiella fordon ett bättre skydd och högre robusthet. Förbättrade material minskar rullmotståndet och gör transporterna bränslesnålare som helhet.
Maciej Szymanski är marknadsdirektör Europa.
– Vi är stolta över att Goodyears däck är del av truckracingens anda och engagemang, avslutar han.