En del av Julas hållbarhetsåtagande handlar om att vara klimatneutrala senast 2030. Att utveckla hållbara transporter är viktigt för att nå den målsättningen.
– Vi har bland annat investerat i två tankstationer med det förnybara bränslet HVO. Den ena ligger i anslutning till centrallagret i Skara och den andra på vår tågterminal i Falköping. Våra fordon som kan köras på HVO tankas där och vi erbjuder även våra transportörer att tanka HVO, berättar Maria Ragnarsson.
Genom systerföretaget Jula Logistics fortsätter Jula också att öka sina transporter med tåg.
– Under 2021 ökade antalet tågomlopp till 345 från 292 året innan. En tågresa motsvarar 28 lastbilar och genom att flytta så mycket gods som möjligt från väg till järnväg minskar vi koldioxidutsläppen, fortsätter Maria Ragnarsson.
En viktig målsättning i klimatarbetet är att förlänga produkternas livslängd. Julas kvalitetscenter spelar en nyckelroll för att säkra kvalitet, produktsäkerhet och funktioner.
– Vi invigde vårt kvalitetscenter i Skara förra året och fortsätter vårt långsiktiga arbete för att våra produkter ska minska sin klimatpåverkan. Det handlar om ökad cirkularitet, längre livslängd och ett hållbart användande av produkterna. Våra produkter ska uppfylla de krav som finns och kunderna ska känna sig trygga och nöjda när de handlar på Jula, säger Maria Ragnarsson.
Jula vill ta ansvar och vara ärliga, både som arbetsgivare och affärspartner, och arbetar kontinuerligt med arbetsmiljön.
– Vi vill vara en attraktiv och utvecklande arbetsplats och de arbetssätt vi införde under pandemin har utvecklats till ett nytt, flexiblare arbetssätt. Vi vill kombinera företagets bästa och individens behov och skapa en balans i arbetslivet såväl som i livet. I slutändan handlar det om att vi tillsammans ska uppnå vår gemensamma målsättning på bästa sätt, säger Maria Ragnarsson.
Jula har genomfört flera positiva insatser under året för att minska klimatavtrycket men en hel del arbete kvarstår.
– Jula har genomfört flera positiva insatser under året för att minska klimatavtrycket men en hel del arbete kvarstår, avslutar Maria Ragnarsson.
Vi kontaktar Maria Ragnarsson för att höra hur kraven på HVO implementeras på deras utländska transportörer och hon säger att de har investerat i en HVO-tank som placerats på lastbilsparkeringen utanför centrallagret i Skara.
– Vi erbjuder våra transportörssamsarbetsparters att tanka HVO här. Även våra egna bilar och poolbilar kan tanka HVO här, säger hon.
Betyder det att ni inte kräver att era transportörer, svenska som utländska, ska tanka HVO eller kräver ni det bara av svenska leverantörer och rekommenderar/erbjuder utländska transportörer att tanka HVO?
– Julas mål att vara klimatneutrala till 2030 omfattar bland annat transporter. Vi ställer krav på att våra största transportörer ska ha en fordonsflotta för Jula förberedd för fossilfria transporter till 2025. Vi ställer således inte något krav på ett specifikt bränsleslag idag, avslutar Maria Ragnarsson.