I den årliga GA-enkäten ställer Motorbranschens Riksförbund 131 frågor till landets bilhandlare om hur nöjda de är med de olika märkenas generalagenter inom olika områden.
Sedan 2018 redovisas tunga lastbilar i en egen undersökning där de stora aktörerna Volvo, Scania och Mercedes-Benz Lastbilar jämförs. Under de fem år som enkäten genomförts har Mercedes-Benz vunnit fyra gånger – däribland i år.
Mercedes-Benz återförsäljare har gett sin generalagent bäst betyg i 71 frågor, vilket är över hälften av frågorna.
– Förra året stod Scania i topp men det var utan medverkan från Mercedes-Benz, vars återförsäljare inte svarat i tillräcklig mängd på enkäten. I år svarade de. Och det med besked. Mercedes-Benz hör hemma på toppen. Det säger Mikael Andersson-Mayer på MRF.
– Det är ju ingen hemlighet att vi är minst av de tre, säger Jens Tittel som är chef för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige. Men det verkar också bidra till att vi får bra betyg på områden som rör närhet och smidighet.
Bland de olika delområden där Mercedes-Benz placerar sig i topp märks bland annat frågan ”Hur nöjd är du med din generalagents support och kontakt inom lastbilsförsäljning när det gäller förståelse för den lokala marknaden?”.
–Det är klart att det är extra roligt att som enda importmärke få bäst betyg just på den frågan, säger Jens Tittel.
För Jens Tittel är detta sista gången han medverkar som chef för Mercedes-Benz Lastbilar. I vintras delades dåvarande Daimler AG upp i två fristående börsbolag – ett för personbilar/vans och ett för lastbilar. Det gör att den svenska generalagenturen för lastbilar senare i år tas över av Veho bil som redan driver samma verksamhet i Finland och Baltikum.
– Det blir fortsatt huvudkontor i Malmö och i stort sett samma personer på alla nyckelbefattningar – utom min egen. Jag går vidare i Daimler Truck AG men jag är helt övertygad om att mina kollegor kommer att se till att hålla ställningarna högst upp på pallen.