Scanias nya Super-motorer, det handlar om raka, 13-liters sexor, introducerades i november 2021 och finns i fyra olika effektnivåer för Euro 6. På senhösten var en bil med en sådan motor med i Green Truck, ett test som körs på allmän väg i Tyskland med journalister bakom ratten. Samma 34-milasträcka används år efter år, med delsträckor som har olika karaktär och topografi. Den här gången hade man stipulerat dragbilsekipage med 4×2-konfiguration, 500 hk och en totalvikt på 32 ton.
Green Truck arrangeras av två ledande tyska branschtidningar, Trucker och VerkehrsRundschau, båda hör till samma förlag. Målet är att utse den mest transporteffektiva tunga lastbilen genom att använda en formel som väger in både förbrukningen och den uppnådda snitthastigheten. Testerna är noggrant övervakade. Faktorer som kan påverka resultaten, exempelvis yttertemperaturen och motvind, kompenserar man för genom att en referensbil med väldokumenterade egenskaper kör testet parallellt med varje testekipage.
Att ta hem Green Truck är ett fint kvitto på att Scanias ansträngningar lönar sig och ett fint bevis på det kundvärde man levererar tycker Stefan Dorski, chef för Scania Trucks.
– De här bilarna har samma specifikationer och samma egenskaper som de bilar vi levererar till våra kunder så i slutänden är kunderna de verkliga vinnarna, avslutar han.