Att vi på tidningen bevakar och rapporterar om trafikpolisens förehavanden är inget nytt under solen. Förra veckan var inget undantag. Polisaktiviteten på kontrollplatsen under den gångna veckan är troligtvis en ”våt dröm” för den seriösa delen av branschen. Däremot precis tvärtom för chaufförer och åkerier som inte har riktigt koll på läget.
Under dagen vinkas det ena ekipaget efter det andra in. Egentligen låg fokus på farligt godskontroller den här dagen, men när inget orangeskyltat ekipage hade dykt upp på ett tag, bestämde sig trafikpolis Farid Umeflod och hans kollega, bilinspektör Oscar Davidson sig för att helt enkelt bara ”ta ett ekipage i flödet” på E6.
Arbetspasset lider mot sitt slut när de båda plötsligt inser att det sannolikt kan bli fråga om övertid.
– Dokumentationsbristerna var påtagliga och därför misstänkte vi snart att ärendet kunde komma att landa i ett otillåtet cabotage, förklarar Farid.
– Det kan verka petigt att slå ner på dokumentationsbrister men det är det enda kontrollverktyget som vi har. Cabotage är en möjlighet, inte en rättighet, därför är det ytterst viktigt för oss att kunna spåra och kartlägga en utländsk dragbils rörelsemönster och förehavanden för att kunna göra en riktig bedömning om transporten följer regelverket eller inte, tillägger Farid.
Under tiden Farid utreder transporten i fråga, gör Oscar Davidson en kör- och vilotidskontroll. Och även den ger upphov till frågetecken. Bland annat om veckovilorna som syns i analysverktyget Tachospeed.
Förarens engelskkunskaper är ganska dåliga och risken för att missförstånd på grund av språkförbistringar ska uppstå, är påtaglig.
– Vi väljer därför att ta hjälp av tolk, berättar Farid Umeflod.
Chaufförens förklaring om var han hade hållit sina veckovilor var något som Farid hade svårt att få ihop.
– De uppgifter som chauffören lämnade om var någonstans han hade hållit sina veckovilor var knapphändiga och framfördes på ett sätt som gjorde oss misstänksamma och fick oss att ifrågasätta om de verkligen stämde.
Förhöret via tolken blev utförligt.
– Det slutade med att föraren plötsligt inte längre mindes någonting, berättar Farid Umeflod.
Därefter tar Farid kontakt med åkeriet och ber dem att skicka över bevis för inkvartering av föraren.
– De skäller då ut mig efter noter. De förklarade att de inte hade några skyldigheter att bevisa det, fick jag höra.
Inga bevis på inkvarteringarna kommer, vilket vid det här laget innebär ett otillåtet cabotage plus två otillåtna veckovilor. Nu är sanktionsavgifterna uppe i en summa av 100 000 kronor. Men det slutade inte där.
– Föraren hade även missat att registrera gränspassager i sin färdskrivare två gånger, vilket kostar 4 000 kronor per gång.
Och därmed blev den sammanlagda sanktionsavgiften 108 000 riksdaler vilket åkeriet nu skulle betala.
Hur gick det då, kom pengarna eller behövde polisen plocka fram klampen ännu en gång?
– Jag blev som sagt utskälld och jag skulle dessutom bli anmäld för tjänstefel av åkeriet. Men i nästa andetag säger åkeriets representant att han ville betala direkt så att transporten kunde få fortsätta. Om än med en annan dragbil. Så efter en halvtimma hade åkeriet betalat, avslutar Farid Umeflod.