Turbulent läge för däckbranschen – däckpriserna skjuter i höjden

Läget i däckbranschen är, minst sagt, turbulent just nu. Efter sanktionerna mot Ryssland har tillgången på råvaror strypts och priserna rusat uppåt. Samtidigt händer det mycket annat i branschen. Ett exempel på det är den världsledande anläggning för däckåtervinning som byggs i Linköping.

När Automässan väl slår upp portarna på Svenska Mässan nästa år, den 18–21 januari, står de stora utmaningarna i fokus. Mycket har hänt i omvärlden sedan senaste mässan: pandemin har skakat om branschen, liksom kriget i Ukraina och de skarpa sanktionerna mot Ryssland. Dessutom har både el- och bränslepriserna som bekant rusat i höjden.

– Just nu händer det mycket på många fronter i branschen. Främst arbetar branschens aktörer för att hantera konsekvenserna av konflikten i Ukraina då många tillverkare har produktion i Ryssland och eftersom såväl syntetgummi, kimrök och oljor levereras från Ryssland även till europeiska fabriker, säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.

Han får medhåll av Martin Tillsten, vd på Däckteam:
– Producenterna har det tufft just nu, speciellt då det gäller dubbdäck. Men vi avtal med flera leverantörer och därmed lite bättre förspänt än många andra när det gäller att få tag i produkter. Vi kommer att kunna leverera däck till våra kunder.

Att däckpriserna skjuter i höjden är en ofrånkomlig konsekvens. Hittills i år har de stigit med 15 procent. Martin Tillsten tror inte det kommer att sluta där.
– Det är svårt att spekulera, men vi får säkert räkna med ytterligare sju, åtta procents ökning i höst. Vi har aldrig tidigare upplevt en sådan här situation. Mycket talar för att prisutvecklingen både på däck, el och bränsle leder till att våra kunder kör mindre, vilket i sig blir ännu en utmaning vi måste hantera.

Ett sätt att göra det är att uppmärksamma kunderna på hur de sliter sina däck. Och att överhuvudtaget få igång mer snack om däck, menar han:
– Det har vi varit dåliga på i alla tider. Framförallt behöver vi förmedla vikten av bra däck. Hur viktigt det är med rätt lufttryck, mönsterdjup, hjulinställningar, hur man kör och så vidare.

I takt med att omvärlden förändras och utvecklas, ställs nya krav på ansvarsfull materialåtervinning som en del av den cirkulära ekonomin.
– Däckbranschen är på väg framåt genom att produkterna blir mer avancerade, de fordonsanpassas, innehåller sensorer och elektronik och får lägre miljöavtryck, berättar Fredrik Ardefors.

Just nu pågår förberedelserna för det nya återvinningssystemet som startar i januari 2023. En ny stor anläggning byggs i Linköping med målet att bli världsledande på däckåtervinning.
– Däckmaterialet har mer att tillföra samhället även efter att däcket rullat klart på vägen. Hjulet sparar enorma mängder energi för samhällets transportbehov och det återvunna materialet sparar på jungfruliga uttag.

Generellt är kunskapen om däckens roll i samhället för låg. Detta menar Fredrik Ardefors som lyfter skiftestiderna från vinter till sommardäck, avfallsstämpel för uttjänta däck och däckleveranser till vintern som några viktiga branschfrågor.
– Lagstiftningen har inte riktigt hängt med den snabba utvecklingen inom teknik och miljö. Det finns mycket att diskutera när vi ses på Automässan.

Även Martin Tillsten ser fram emot Automässan, där alla nyheter presenteras.
– Det ett bra sätt att samla alla delar i branschen. Vi kommer även att ha en del träffar med våra medlemmar under mässan. Det händer mycket nu och branschmässan behövs.

Om artikeln

Publicerad: 2022-05-03 08:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Automässan Däckbranschen Ekonomi