Det är inte första gången vi skriver om brittiska företag som får betala ansenliga summor i samband med arbetsplatsolyckor där chaufförer är inblandade. Detsamma kan vi inte säga om Sverige där vi fortfarande minns den allvarliga lossningsolyckan på Byggmax då Mina’s Åkeris chaufför riskerade att förlora benet och som fått men för livet. Trots Arbetsmiljöverkets utredning har Byggmax avsvurit sig och undkommit allt ansvar för olyckan.
I det brittiska fallet är det en lastbilschaufför som övervakar lossningen av hans lastbil när truckföraren tappar två pallar på föraren som då bryter en nackkota.
Health and Safety Executive (HSE, liknande vårt arbetsmiljöverk), fann att både åkeriet och godsmottagaren brustit i arbetsmiljösäkerhetsarbetet.
Bristerna bestod i att det saknades enkla kontrollåtgärder för att säkerställa att alla chaufförer som kom till den aktuella godsmottagaren skulle stå på en anvisad plats medan ekipagen lossades
Åkeriet erkände sig skyldiga och fick betala närmare 47 000 kronor i böter samt cirka 56 000 kronor i kostnader. Godsmottagaren erkände sig också skyldiga och fick betala cirka 584 000 kronor i böter samt cirka 54 000 kronor i kostnader.
HSE-inspektör David Welsh sade att lastning och lossning av lastbilar är bland det mest farliga på arbetsplatsen. ”Personer kan skadas av fallande last och även falla från fordonet.”
Den här typen av olyckor kan förorsaka verkligt allvarliga skador och måste därför tas på allvar av dem som har ansvaret för säkerheten för förare och företagen de besöker. ”Denna händelse kunde enkelt ha undvikits genom att föraren hade anvisats en plats att vänta på medan fordonet lossades”, avslutar David Welsh i Motor Transport.