– Den här investeringen är ett viktigt steg på vägen mot vårt mål att elektrifiera lastbilstransporter. År 2030 kommer minst 50 procent av alla lastbilar vi säljer globalt att vara elektriska och till 2040 kommer vi att vara ett koldioxidneutralt företag, säger Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar.
I batterianläggningen kommer celler och moduler från Samsung SDI att sättas ihop till batteripack, skräddarsydda för Volvo Lastvagnars nya tunga ellastbilar: Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Serieproduktion av dessa nya modeller startar under det tredje kvartalet i år.
Varje batteripack har en kapacitet på 90 kWh och man välja att ha upp till sex batteripack (540 kWh) i en lastbil. Antalet batterier beror på kundspecifika krav på räckvidd och lastkapacitet.
– Genom att integrera batterimonteringen i vår värdekedja kan vi skräddarsy batterierna för vår produktion, korta ledtiderna för kunderna samtidigt som vi ökar cirkulariteten, säger Roger Alm.
Volvo Lastvagnars batterier är redan från början förberedda för att kunna återvinnas och återanvändas. Själva anläggningen i Gent drivs av 100 % förnybar energi.
Med produktionsstarten av tre nya tunga ellastbilar senare i år, kan Volvo Lastvagnar totalt erbjuda sex helt eldrivna lastbilsmodeller.
Dessa sex modeller täcker många olika transportbehov, allt ifrån stadsdistribution och sophantering till regionala transporter och bygg- och anläggningstrafik.
– Vi var tidigt ute och startade serieproduktion av ellastbilar redan 2019. Idag är vi marknadsledande både i Europa och Nordamerika. Just nu pågår en kraftfull utbyggnad av laddningsstationer runt om världen, samtidigt som ellastbilar hela tiden får längre räckvidd och ökad lastkapacitet. Jag är övertygad om att vi kommer att se en enorm omställning av hela lastbilsbranschen inom en snar framtid, säger Roger Alm.