Med en räckvidd på 160 mil även i kuperad nordskandinavisk terräng behöver du med flytande biogas inte vara rädd för att köra slut på tanken även med 40 tons last.
Den erfarne testföraren Jørgen Andreassen körde en Iveco S-Way med LBG i tanken från Köpenhamn till Trondheim i Norge och via Haparanda i Sverige till Helsingfors och sedan via Stockholm tillbaka till Danmark. En total sträcka på 346 mil i mycket varierande terräng och som tillryggalades under 5 dagar.
Syftet var att i praktiken testa hur mycket miljöbelastningen skulle kunna minskas med hjälp av så kallad eco-friednly driving samt att visa att det är lätt att köra i Norden även om man tankar flytande biogas istället för diesel, säger Jørgen Andreassen.
Testfordonet kördes på LBG varför CO2-avtrycket redan från början reducerats med cirka 95 procent i jämförelse med dieselfordon. Resan renderade alltså bara 195 kilo CO2 medan en likadan dieseldriven lastbil enligt IVECO:s beräkningar skulle ha släppt ut hela 2 658 kilo.
S-WAY är utrustad med HI CRUISE GPS-körsystem, en 12-växlad HI-TRONIX automatiserad växellåda och IVECO ECO MODE PLUS, som säkerställer maximal bränsleeffektivitet.
Trots bilens tekniska hjälpmedel är förarens körteknik fortfarande avgörande. Med ett förutseende körsätt sparade Jørgen Andreassen med en generell minskning av medelhastigheten på cirka 5 km/h, cirka 10 procent i bränsleförbrukning under resan.
Jørgen Andreassens råd är att skaffa en körstil som är smidig, glidande och jämn så du slipper slösa bort ditt bränsle på snabba accelerationer. Du bör växla lite tidigare än du annars brukar och håll sedan ett bra avstånd till framförvarande fordon för att undvika inbromsning.
– Om man istället lägger sig i en jämn fart och håller avståndet är det som att trafiken försvinner och man koncentrerar sig endast på sin egen körning, säger han.
Sammantaget, enligt Jørgen Andreassen, är det med dessa små justeringar realistiskt för de allra flesta att minska bränsleförbrukningen med cirka 10 procent över längre sträckor. En betydande minskning både för miljön och för ekonomin.
Rådande prisnivå på drivmedel kommer förmodligen att inspirera många att förbättra sitt körsätt.
– Ekonomi är en stark drivkraft och jag är övertygad om att vi kommer att se en uppblomstring av intresset för miljövänlig körning i hela transportbranschen. Det kommer att vara positivt för trafiksäkerheten och miljön, avslutar Jørgen Andreassen.
Jørgens bästa tips på eco-friendly driving har man samlat i en kortfilm som du kan se här.