Västerås yrkestrafikgrupp är en så kallad ”hot spot” för många utländska åkerier som väljer att inte följa regelverken och bortförklaringarna kontrollanterna får höra är ofta desamma, men emellanåt kommer det direkta hot från aktörer som påkoms med oegentligheter.
De återkommande ursäkterna som framförs tär på kontrollanterna.
– Varför gör man inte bara rätt från början? Oftast fixar de fram dokument hyfsat snabbt när de påkommits med oegentligheter, så varför inte göra rätt från början, säger bilinspektör Jonas Nordin i Västerås.
Att tvingas efterfölja regler och lagar tillsammans med att mobilitetspaketet införs bit för bit, skakar uppenbarligen om hos vissa utländska aktörer och känslorna svallar över.
Gör er redo att möta den verklighet ett av de åkerier som påkommits med felaktigheter erbjuder kontrollanterna.
Den 15 juni i Tärnsjö tas ett estländsk ekipage in för kontroll. Stoppet kommer att kosta åkeriet 120 000 kronor för otillåtet cabotage och acsaknad av dokument för utstationering av föraren. Det är inget åkeriet accepterar utan protester – och hot.
Vi har gjort en översättning av ett antal mejl som bilinspektör Jonas Nordin fick ta emot i samband med den aktuella kontrollen. Översättningar lämnar utrymme för diskrepanser, men vi menar översättningen är tillräckligt korrekt för att spegla vad åkeriet vill få fram.
Detta mejl skickar åkeriet inledningsvis till bilinspektör Jonas Nordin.
”När ska ni sluta plåga estlänningar? Våra nationella transporter håller på att kollapsa på grund av er. Ser ni ingen skillnad mellan 120 000 kronor och 1 200 kronor? Det är sinnesjukt!
Jag visste inte att det är så stora problem med pengar i Sverige. Du är så girig att du inte bryr dig om någonting, varken lagen eller mänskliga fel. Du bara suger blodet ur varje ärlig person som tjänar ärliga pengar, men du vågar inte ta hand om riktiga brottslingar som skjuter. Youtube är fullt av sådan feghet.
Varje gång du stoppar en ärlig lastbilschaufför maler du honom och hans arbetsgivare till max. Snälla, ta av glorian. Det du gör är helt absurt, så gjorde man i Ryssland under 90-talet.Du orsakar medvetet skada och bötfäller fantasisummor. Jag hatar dig!
Jag har alla bevis för att transporten inte är ett otillåtet cabotage. GPS-inspelningar, planerares arbete och annat. För det andra har vi inte begått några medvetna brott. Förklaringen är att en ny lag kommit och en varning eller liknande skulle räcka.
Du är galen och hela Estland pratar redan om er. Sluta dricka Red Bull. Jag förklarade hela situationen för dig. Oskyldiga drabbas.
Hjärtlösa förlorare! Brinn i helvetet! 12 000 euro, idioter! Djur!”
Jonas Nordin förklarar för åkeriet att det är såhär reglerna ser ut i EU och i Sverige, men det föranleder åkeriet att på småtimmarna fortsätta mejla.
”Du är Satan! Och du har inget sinne! För att betala sådana summor för din utpressning måste företaget jobba i ett år! Girig och okänslig själ! Vi är alla lika inför Gud och du kommer att förklara dina handlingar där.Du är maffian som klämmer ut den sista kronan! Du hade kunnat ge en varning, men du verkar vara så dum att du fortfarande rättfärdigar din kriminella handling.
Tror du att vi har en kapacitet på 120 000 och varför måste jag betala direkt bara för att sedan be om återbetalning? Varför kan vi inte köra vidare? Var föraren berusad? Detta är utpressning! Du är bara ännu en demon på väg! Vi klarar den andra vågen ändå! Gud erkänner bara rättvisa! Du hatar hela världen och jag är ledsen för din skull!”
En timme senare förklarar åkeriet att de känner flera poliser även på hög nivå och alla ger en andra chans, därefter fortsätter de verbala kränkningarna.
Strax innan klockan 10.00 dagen efter kommer ett mejl i vilket åkeriet ber om ursäkt, något som inte hör till vanligheterna. Personen säger sig ha glömt ta sin antidepressiva medicin och tillägger att han har svenskt påbrå. Åkeriet avslutar med att säga: ”Vi ska förbättra oss och vi betalar så snart vi får betallänken och jag hoppas ni kan låsa upp ekipaget innan klockan 17.00 så vi inte blir sena till lossningen.”
Betalningen för avsaknad av utstationeringsdokument kommer under förmiddagen, men de resterande 60 000 kronorna för det otillåtna cabotaget kommer inte innan klockan 17.00.
– Vi har talats vid per telefon och då uppträdde åkerirepresentanten på ett korrekt sätt, avslutar Jonas Nordin.
Till slut så löstes även betalningen för de resterande 60 000 kronorna och klampen låstes upp. Eftersom nuvarande transport var internationell fick ekipaget fortsätta. Klockan hann dock bli 18.00 innan, så om de hann med färjan eller inte låter vi vara osagt.