När åkaren själv är chaufför och lastbilsentusiast, är inget vid köp av nya lastbilar slumpmässigt. Boxits tre helt nya Scania tar det ett och ett halvt år att anpassa efter containeråkeriets speciella önskemål och behov. Dessa väntas vara klara under 2023-2024.
Åkeriets lastbilsflotta har vuxit stadigt genom åren. Den första lastbilen köptes 2012 och nu har man sju fordon i drift som varje vecka flyttar cirka 50 containrar runt om i landet.
Det tar ungefär ett och ett halvt år att färdigställa en enda lastbil till Boxit, bland annat för att all inredning måste tas bort innan åkeriets egen design kan monteras in. Eftersom även en kran ska monteras, krävs det att bilens chassi måste förstärkas.
Det hela är noga planerat med känsla för detaljer, eftersom ägaren tillika grundaren av Boxit, Christian Nielsen, själv är med och ända ner på detaljnivå. Han tillbringar större delen av sin tid i åkeriet som lastbilschaufför och är bara ett par dagar av veckan på kontoret.
Jesper Rosenkilde har varit chaufför på Boxit i tre år och han är verkligen inte missnöjd med att chefen har koll på alla detaljer.
– Jag får köra ett fordon med den starkaste motorn och ja, det är skillnad på att köra en Skoda jämfört med en Ferrari och inom lastbilsbranschen är detta en Ferrari av de största modellerna motormässigt. Det är skillnad på att köra Skoda och Ferrari, och inom lastbilsområdet är det här en Ferrari, säger han.
Han tycker man kan känna att det har gjorts något utöver det vanliga och att den som fattar de stora besluten också sitter bakom ratten för det mesta.
– Det gör att gapet inte är så stort och att det tas in en hel del saker som man annars inte skulle ha någon aning om uppe på kontoret, säger Jesper Rosenkilde.
Lastbilarna är utrustade med mycket av det vanliga som exempelvis kylskåp, mikrovågsugn och TV, men de har även fått elektronisk uppvärmning i golvmattorna vilket bidrar till att göra förarlivet ännu bekvämare.
– Bilarna är vansinnigt läckra inuti och det saknas absolut inget. Detaljerna, utseendet och stilen har man tänkt på på ett helt annat sätt än jag upplevt någon annanstans, säger Jesper Rosenkilde.
Lastbilarna har även ett speciellt lyftok, specialbyggt efter en god idé från åkaren som såg behovet av det. Oket kan styras med fjärrkontroll samt öppnas och stängas utan att föraren behöver resa sig för att stå på containern för att montera de kedjor som behövs när en container ska kunna lyftas.
– Det underlättar så mycket för mig och jag behöver inte släpa in kedjorna eller gå upp ovanpå containern. Det är kanske det bästa exemplet på varför det fungerar att chefen också kommer ut lite från kontoret, avslutar Jesper Rosenkilde.