Bränslepriserna som redan hade ökat avsevärt på grund av Rysslands invasion av Ukraina, steg ännu högre i Storbritannien i går vilket fick både RHA och RAC att uppmana regeringen att vidta åtgärder. RHA finansieras av bland annat medlemmar och annan sponsring och liknar Sveriges Åkeriföretag.
Men att bara vädja till regeringen räcker inte för ett åkeri som anser att branschen måste skicka ett starkt budskap genom att parkera sina fordon.
Syftet med att uppmaningen är att om en sådan kampanj kunde samordnas med tillräckligt många åkerier, skulle den orsaka förödelse för leveranskedjor och därmed tvinga regeringen att agera.
Trots att liknande åtgärder utomlands gett resultat, finns det tvivel om hur många åkerier som skulle vara villiga att sluta upp runt en sådan kampanj.
Sedan Rysslands invasion av Ukraina och sanktionerna som följde, har bränslepriserna skjutit i höjden över hela Europa. För att försöka hålla drivmedelspriserna nere har regeringar över hela kontinenten infört pristak samt sänkningar av moms och bränsleavgifter.
Precis som den svenska regeringen, har även den brittiska regeringen vidtagit sådana åtgärder och bland annat sänkt bränsleskatten med 5p under mars månads vårbudget. Tyvärr varade effekterna av sänkningen endast en kort period och nu har kostnaden för att tanka åter nått rekordhöga nivåer.
Även om vissa länder i Europa har dyrare bränsle, särskilt Sverige, visar uppgifter att Storbritannien har dyrare dieselpriser än Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Irland.
När Rod McKenzie, RHA, talade till media i går, beskrev han bränslepriserna som ”förlamande”. Han och hans kollegor på RHA har vädjat till regeringen att genomföra en väsentlig användarrabatt på 15p per liter.
Se videoklippet här.
”Vi talar inte om stora företag med stora vinstmarginaler. Vi talar om små och medelstora åkerier med även mindre än 20 fordon och en vinstmarginal på mellan 3-5 procent, ibland ännu mindre. Ekvationen går inte ihop och då måste kostnaderna flyttas vidare vilket påverkar alla i samhället, exempelvis dyrare mat. Vi anser att det inte är så enkelt som att skylla på kriget i Ukraina. Vi menar att regeringen faktiskt kan göra något åt situationen”, säger Rod McKenzie.
Vill du läsa mer om den brittiska drivmedelssituationen som är snarlik den svenska, finner du mer här.