Ägaren till fordonet är densamma som vi nyligen kunde berätta fick ett släp avskyltat samt att en personbil med anknytning till åkeriet utmättes av Kronofogden på plats. Åkeriet har anknytning till det ökända Västeråsåkeriet som fick tillståndet indraget tidigare i år.
Den aktuella lastbilen står tillbackad vid Coops lastkaj och kontrollen visar att lastbilen har ett inträtt körförbud sedan 25 februari 2022. Dessutom är vägavgiften obetald sedan april och summan som saknas för det är 12 912 kronor.
– Ovanpå detta är lastbilen inte anmäld i yrkesmässig trafik, säger Jonas Nordin.
När ekipaget lämnar lastkajen, följer de efter och några hundra meter längre bort stoppar de ekipaget. Föraren vidgår att han kör gods mellan Coops olika lager.
Släpet är besiktat den 23 maj i år.
– De flesta bristerna finns i och kring bromssystemet. De var så allvarliga att kontrollbesiktningen inte gick att genomföra och vi konstaterar även att lastbilen trots kör- och användningsförbud har använts 27 av de 29 dagarna vi kontrollerar, säger Nordin.
Registreringsskyltarna omhändertas och ganska snart kommer åkeriets vd till platsen och då får han böter för den obetalda vägavgiften, körförbudet och att inte ha anmält fordonet i yrkesmässig trafik.
– Han uttryckte ett visst missnöje med att hans tidigare ärende hamnat i media och han ogillar att sammankopplas med det ökända Västeråsåkeriet och dess tidigare chef, säger Nordin.
Den 2 juni stoppar bilinspektör Roger Ogemar ett annat av åkeriets ekipage också det med liknande felaktigheter. Den gången transporterar man gods till en annan stor butikskedja för DSV:s räkning. Det har vi nyligen berättat om.
Den 6 juni stoppas ännu ett av åkeriets ekipage som också det kör gods för Coops räkning. Den här gången kommer åkeriets mekaniker till platsen då stoppet sker precis utanför deras uppställningsplats. Besiktningen landar i ett besiktningsföreläggande inom tre dagar för lastbilen med förbud om att tillkoppla ett släp då det är problem med bygelkopplingen.
Släpet har redan ett meddelat körförbud. Det är nämligen samma släp som stoppades av Roger Ogemar den 2 juni.
– Åkeriet har kört med släpet från kontrollplatsen för att lossa på Coop. Därefter har de kört till åkeriets verkstad som ligger på samma adress som det ökända Västeråsåkeriet haft, ett åkeri vd:n för det nu aktuella åkeriet alltså säger sig inte vilja bli förknippat med, säger Jonas Nordin.
Nordin och Roos försöker få åkeriet att förstå att de inte får köra med fordon som har körförbud.
– Trots att lastbilen nu även har brister i kopplingsanordningen och uttryckligen inte får koppla till ett släp innan besiktningen är godkänd och att släpet redan har körförbud, så frågar de ändå om de får koppla på och köra de sista hundra meterna till uppställningsplatsen, säger Nordin.
Åkeriet struntar uppenbarligen i körförbud trots informationen de får.
– Därför sade vi till dem att vi i fortsättningen kommer att klampa alla deras fordon med sådana brister tills bärgare kommer till platsen, avslutar Jonas Nordin.
Vi tar åter kontakt med Coop eftersom de förra gången sade att de kontaktat sin samarbetspartner för transporter i Mälardalen som då sagt att det inte ska upprepa sig.
Denna gång bekräftar de att deras samarbetspartner i Mälardalen är DSV.
– DSV har agerat i enlighet med vår önskan. De har avslutat avtalet med åkeriet och från och med den 8 juni får åkeriet inte längre lasta hos oss, säger Coop.