Nya generationens DAF XD är baserad på samma plattform som vinnaren av ”International Truck of the Year 2022” med de flerfaldigt prisbelönta långdistanslastbilarna XF, XG och XG⁺. Nu kommer förstklassiga funktioner inklusive toppklass av aerodynamik, drivlinor, sittställning, passform och finish även att bli tillgängliga för distributions- och anläggningslastbilar.
Nya generationens DAF har den bästa direkta sikten i klassen med stor vindruta och stora sidorutor med ultralåga fönsterbältlinjer vilket är viktigt för användning i städer, Den låga hyttpositionen ger optimal direkt sikt och det gör även trottoarfönstret som finns som tillval. DAF Corner View och DAF Digital Camera System ger ultimat indirekt sikt.
Klassledande bränsleeffektivitet och låga koldioxidutsläpp uppnås bland annat genom väl genomtänkt hyttaerodynamik, en ny PACCAR MX-11-drivlina och avancerade förarassistanssystem. DAF Connect-hanteringssystemet för vagnparker sparar tid tack vare trådlösa programvaruuppdateringar. Omfattande tillgång till kraftuttag, moduler och kontakter för påbyggnadsmontering bidrar till de förstklassiga möjligheterna för karossbyggare.
Nya generationens XD har stor tillgänglighet för förare, med en rymlig hytt med volym på upp till nästan 10 m³. De många olika inställningsmöjligheterna för sätet och ratten innebär den bästa förarpositionen i segmentet. Den snygga och ergonomiska instrumentbrädan har kristallklara och helt digitala instrumentpaneler. Den nya konstruktionen av den främre delen av chassit, hyttfjädringen och bakaxelfjädringen, förbättrar körningen och väghållningen. Det innebär att nya XD inte bara är en bra att arbeta och leva i, den är även en bra att köra.
Både nya generationens DAF XD och de populära mångsidiga distributions- och anläggningslastbilarna DAF CF, kommer att vara tillgängliga. Planerad produktionsstart är hösten 2022. Fordonsplattformen för DAF XD är förberedd för alla typer av drivlinor, inklusive alternativa drivlinor.