Bilinspektör Daniel Ferm gör en flygande besiktning som renderar i endast ett par mindre anmärkningar.
– Däremot är färdskrivaren obesiktad sedan tre månader tillbaka vilket ger böter. Trailern ställs av och åkeriet ordnar med besiktning av färdskrivaren i Helsingborg och kunde sedan fortsätta färden, säger Daniel.
Senare samma dag tas ett polskt ekipage där trafiksäkerheten åsidosatts. Lasten väger cirka 26 ton och består av stålrullar som vardera väger cirka 2,9 ton. Framför första rullen är ett tomrum på cirka 2,2 meter och ingen förstängning.
– Varje rulle är bandat med ett spännband och inga kantskydd. Dessutom är samtliga spännband mycket slitna. Tre däck är dåliga varav korden syns på ett av dem, säger bilinspektör Daniel Ferm som vi talar med.
Lasten, utan förstängning framåt, hade krävt ett trettiotal band för att vara laglig.
Och som om inte det är nog, är vägvinjetten obetald. Allt som allt, efter sedvanliga rabatter, landar det i 5 250 kronor.
– Att osäkrade laster av denna sort inte ger högre böter än när en privatperson kör obandat skräp till återvinningsstationen är inte proportionerligt, tycker Daniel Ferm som menar att en yrkeschaufför ska ha kunskapen om lastsäkring.
Förarens förklaring till varför han kör med lasten som var otillräckligt säkrad är att det var chefen som lastat godset.
– Förutom att han fick byta det sämsta däcket på plats genom att sätta på reservdäcket som var okej, fick han även order om att ställa av trailern för att åka och köpa fler spännband, säger Daniel Ferm.
Huruvida några nya spännband inköptes eller ej, vet man inte eftersom gruppen kallades till andra uppdrag.
– Man kan ju hoppas att våra instruktioner följdes och att åkaren i det minsta betalade förarens böterna, avslutar Daniel Ferm.
Att köra med en obesiktigad färdskrivare duger inte.