I början av juni tog Schenker Åkeri över distributionen på Gotland och har i samband med detta valt att satsa fullt ut på el och elhybrider. Från och med idag den 30 juni, kan Schenker erbjuda gotlänningarna helt fossilfria och tysta leveranser.
Den tio fordon starka flottan består av tre elpaketbilar (Mercedes-Benz eSprinter, 3,5 ton), fyra helelektriska distributionsbilar (Scania P25 BEV, 18 ton) samt två elhybrider (Scania P360 PHEV, 18 ton) och en elcykel. Utöver el drivs hybriderna av HVO100.
Schenker kör redan med elfordon på flera platser i Sverige och har testat hur de fungerar.
– Nu tar vi nästa steg och satsar på elektrifierad distribution i en hel region – för att verkligen göra skillnad. Dessutom bygger vi upp värdefull kunskap om eldrift både i stadsmiljö, med många stopp, och på landsbygd med sträckor över 30 mil, säger Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker i Sverige.
Region Gotland satsar stort på hållbarhet med målet att nå fossilfrihet till 2040, alltså fem år före Sveriges nationella mål.
– Transportsektorn spelar en stor roll i samhället och för den gröna omställningen. Därför är Schenkers satsning på fossilfria transporter mycket positivt. Helt rätt i tiden och i linje med Gotlands arbete att gå före och skynda på energiomställningen! Det blir en del i det viktiga arbete vi tillsammans gör för att ställa om till ett effektivt och hållbart energisystem, säger Eva Nypelius, Regionstyrelsens ordförande på Region Gotland.
I takt med att tekniken utvecklas, förbättras förutsättningarna för att fasa ut fossila bränslen. Det blir alltmer påtagligt att omställningstakten har trappats upp generellt i samhället.
År 2030 räknar Scania med att elektrifierade fordon ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen. Detta är deras tredje leverans av elektrifierade distributionsbilar till DB Schenkers nätverk.