– Vi stöttar åkerierna hela vägen, med elfordon, driftsanalyser, laddinfrastruktur, uppkopplade tjänster, service och finansiering. Vår utbyggnad av laddstationer på strategiska platser är en del i detta och som kan skapa förutsättning för fler elektrifierade transportuppdrag, säger Jessica Björkquist, ansvarig för Emobility, Scania Sverige.
Ellastbilar som drivs med fossilfri el kommer att vara en viktig pusselbit framåt för att nå målen klimatmålen spår Scania.
2030 räknar Scania med att 50 procent av nybilsförsäljningen kommer att utgöras av eldrivna lastbilar.
– Vi ser det som avgörande för att hjälpa branschen att ta nästa steg på hållbarhetsresan. Hos oss ska det vara lika naturligt att det finns laddstationer som att det finns tankstationer för dieseldrivna lastbilar. Investeringen i snabbladdare är också ett sätt för oss återförsäljare att tillsammans med våra kunder lära oss mer om elektrifiering och hitta bra lösningar, säger Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar.
DC-laddaren är på 350 kW och passar bra för tung trafik. Hårdvaran kommer från ABB har kostat cirka 1,5 miljon kronor att installera. Drygt 30 procent finansieras av Naturvårdsverkets Klimatklivet.
Betalning av laddning sker via Virta, antingen med appen där man kan lägga in sitt kreditkort eller med en bricka.
Sedan tidigare finns laddningsmöjligheter på ett antal Scania återförsäljare och nu kraftsamlar alltså Scanias återförsäljarnätverk genom att investera i publika snabbladdare på över 20 nya platser runt om i Sverige. I tillägg till den laddinfrastruktur som Scanias återförsäljare bygger ut håller även en publik högeffektsladdning längs de stora motorvägarna på att skapas på initiativ av Traton Group, Daimler Truck och Volvo Group genom samriskföretag.
-Tillgång till publik laddning skapar flexibilitet och trygghet för kunden. För fjärrtransporter kommer den publika laddinfrastrukturen vara kritisk för möjligheten att elektrifiera, säger Jessica Björkquist.