Intresset för eldrivna lastbilar växer kraftigt och Mercedes-Benz släpper nyheter på löpande band. Lagom till att de första exemplaren av eActros för distribution kommit i trafik i Sverige är de första prototyperna av fjärrversionen eActros LongHaul klara.
Distributionsversionen byggs på boogiechassi med upp till 27 tons totalvikt och 40 mils räckvidd. LongHaulversionen blir en trailerdragare som är anpassad för den internationella totalvikten på trailerekipage på 40 ton. Bilen ska enligt tillverkaren klara cirka 50 mil på en laddning och ska vara klar för serieproduktion 2024.
LongHaul kommer att få stöd för så kallad ”Megawatt charging”. Megawatt Charging System (MCS) är ett nytt laddsystem för tunga fordon som ska göra det möjligt att ladda med upp till omkring 3,75 Megawatt eller 3750 KW. Tio gånger mer än dagens snabbladdare.
Daimler (Mercedes-Benz), Traton (Scania och MAN) samt Volvo samarbetar för att skapa ett publikt nätverk av dessa snabbladdare som transportörer kan använda oavsett lastbilsmärke. Fyra laddplatser i Tyskland är redan projekterade för att testa systemet i verklig användning.