Framtiden för LNG ser dock ljus ut, säger Dain Detillier, Chief Operating Officer, Q-LNG Transport. De stigande priserna är en utmaning liksom brist på kapacitet.
– Om du letar efter ett bränsle för de kommande 30-40 åren är LNG definitivt framtiden för den perioden, säger han till Dagens Näringsliv.
LNG har tidigare setts som ett övergångsbränsle, men så ser det inte längre ut. Istället kommer LNG att spela en betydande roll i energiförsörjningen i framtiden, säger Golar LNG ekonomichef Eduardo Maranhao som ser hur oljeberoendet och i Europa gasledningsgas från Ryssland kan minskas.
Men LNG förblir en källa till höga föroreningar. Det kan kompenseras exempelvis genom att LNG-fartyg lämpar sig mycket väl för kolavskiljning och det kommer att innebära att många fler LNG-fartyg med kolfångningsteknik kommer att byggas.
På den svenska marknaden för fordonstillverkare inom den tunga sektor, är LNG på stark frammarsch och infrastrukturen för dessa fordon måste därför anpassas till efterfrågan.