– Tack vare flera smarta uppdateringar av I-Shift-växellådan har vi lyckats göra en rad nya funktioner tillgängliga som förbättrar körbarheten, säkerheten och komforten. Var och en är utformad för att ge föraren större kontroll på ett användarvänligt sätt vid manövrering, säger Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager på Volvo Lastvagnar.
Terrängbroms är en ny lösning för körning i låga hastigheter över grov och ojämn mark, där den gör det enklare och säkrare att manövrera en lastbil.
Vanligtvis, om föraren bromsar med ett däck placerat på kanten av en upphöjd yta, som en stor sten eller en trottoarkant, kan den rulla av innan föraren har tid att bromsa, vilket gör det svårt att hålla kontroll över fordonet. Den nya terrängbromslösningen bromsar så fort föraren släpper gaspedalen. Lastbilen håller då sin position utan att rulla, vilket möjliggör små rörelser, med stor precision.
– Terrängbromsen är idealisk för terrängförhållanden som byggarbetsplatser, gruvor eller ojämna vägar, men den kan också vara användbar för manövrering i städer och navigering över farthinder och trottoarkanter på gator, fortsätter Pär Bergstrand.
Rangeringsfunktion är en annan lösning som gör det lättare att manövrera en lastbil i låga hastigheter. Situationer som att svänga i ett trångt utrymme eller backa in till en lastbrygga kräver vanligtvis korta, skarpa rörelser med föraren som växlar mellan broms- och gaspedalerna. Nu, i stället för att bromsa, kan föraren växla till back medan han fortfarande kör framåt.
Den nya funktionen kommer då automatiskt att underlätta för fordonet att komma till stillastående och sedan börja röra sig bakåt, medan föraren helt enkelt håller gaspedalen. För att röra sig framåt igen är det bara att växla till framåtväxel och fortsätta hålla gaspedalen.
Active Grip Control är en funktion som avsevärt förbättrar stabiliteten och accelerationen under hala förhållanden. Om hjulen börjar slira, möjliggör flera sensorer att fordonets styrsystem reagerar på vägytans förhållanden på ett intelligent sätt för att hjälpa föraren att stanna kvar på vägen.
Den nya funktionen är också utformad för att minska risken för fällknivsverkan och överstyrning när man kör olastad.
Volvo Lastvagnar har också uppdaterat farthållaren så att den kan aktiveras vid inställda hastigheter så låga som 4 km/h, eller till och med 2 km/h, om den används med krypväxlarna som tillval.
– Jag är väldigt stolt över att vi har lyckats utveckla så många användbara funktioner som inte bara förbättrar körningen på byggarbetsplatser utan också är till hjälp i många andra situationer, som virkestransporter och vid körning i städer, avslutar Pär Bergstrand.
Övriga fakta
- Terrängbroms är ett tillval på Volvo FH16 och andra Volvolastbilar med drivande framaxel.
- Rangeringsfunktion är ett tillval för alla Volvo FH, FM och FMX.
- Active Grip Control är standard på alla Volvos tunga lastbilar med elektrisk drivlina och, med några få undantag, på alla tunga lastbilar med Euro 6-motorer.
- Den uppdaterade farthållaren är standardutrustning på alla tunga Volvolastbilar.