De lätta lastbilarna för två hästar är ett smidigt och tryggt sätt att transportera de inte sällan dyrbara hästarna och deras utrustning, men denna kväll är samtliga sådana fordon överlastade.
– Alla blir lika förvånade och säger att de berättat för företaget de köpt bilen hos vad de ska ha det till, hur mycket de ska lasta och vad som ska köras, säger bilinspektör Jonas Nordin.
Andra kommentarer som fälls är att hästarna väger bara…, att det inte är så tungt och att det måste vara fel.
Även de som köpt sina lastbilar av privatpersoner blir förvånade eftersom de tycker att de kontrollerat vikterna samt frågat säljaren om man kan köra två hästar.
– En hästlastbil på 3 500 kilo kan möjligen fungera om du har endast en mindre häst. I den lastbil som var sämst konstruerad för sin uppgift stod två hästar. Spelade ingen roll om vi tog ut den ena hästen eftersom den var för tung ändå, säger Nordin.
Överlastade lätta lastbilar har vi skrivit om många gånger, men de fortsätter rulla på våra vägar. En misstanke som finns till varför det överlastas berättar en återförsäljare av bland annat lätta hästlastbilar.
Vi tar kontakt med Multiva i Ytterby. Hur är det egentligen – får köparna rätt information när de ska köpa en hästlastbil eller finns det en risk att de blir lurad? Multiva säger att det här med lastvikten är ett mycket stort problem.
– Som vi förstår det förekommer det att fordon registreringsbesiktas utan inredningen som sedan eftermonteras och då stämmer inte den lastvikten som anges i registreringsbeviset, säger de.
Hur gör ni mer era kunder?
– Böckmann är ett tyskt märke och i Tyskland är det nödvändigt att vara noggrann. Vi kan inte erbjuda inte lika mycket lastvikt på de lätta lastbilarna som en del konkurrenter gör, men det är ”ärliga” kilon som anges i våra registreringsbevis, säger Multiva.
Det går alltså inte att lagligt köra två fullvuxna ridhästar i en lätt lastbil? Svaren vi får är – nej.
– Kör man mycket häst och flera samtidigt rekommenderar vi förare att ta en C1-behörighet som gäller för upp till 7,5 ton, avslutar Multiva.
Man trodde att de något tyngre hästlastbilarna som kräver C1-behörighet skulle bli efterfrågade eftersom behörigheten inte är lika omfattande som C-behörigheten lastbilschaufförer har, men så blev det inte.
På Kingsröd har de en 3-sitsig lätt lastbil med bominredning som får lasta 1 000 kilo.
– Vill man kunna lasta mer, kan man ta en C1-behörighet, säger Kingsröd som har hästlastbilar i alla storlekar.
Kingsröd tycker det är viktigt att inte tumma på materialet för att minska vikten.
– Därför kan vi inte erbjuda lika mycket lastvikt som en del andra och även om fordonen klarar mer vikt, så är det vad som står i registreringsbeviset som gäller, säger de.
Hos Alfab i Västerås erbjuder man också lätta hästlastbilar. Vi fastnar för en femsitsig Renault Master med plats för två hästar och en ändamålsenlig inredning, men blir det någon lastvikt kvar med allt som ingår?
– När vi säljer exempelvis den modellen säger vi att det är för en stor häst, men givetvis fungerar det att transportera ett sto med föl eller till exempel två c-ponnyer. Det är fordonsägaren och föraren som måste se till att vikter inte överskrids för, även om fordonet tål mer vikt, måste det svenska regelverket följas, avslutar Alfab.
Även om det säkert har förekommit tidigare att bilar med hästsläp tillkopplade vägs, har det inte varit i en påtagligt stor omfattning. Nu är det lätta lastbilar man kör hästar i och lätta lastbilar figurerar ofta med överlaster inom yrkestrafiken. Huruvida fler vägningar av lätta hästlastbilar kommer att inspirera fler att ta en C1-behörighet, kan vi bara spekulera i.