Sammanlagt motsvarar detta en energileverans på över 1 TWh och ett totalt ordervärde på cirka 2,7 miljarder kronor. I avtalet ingår även möjligheten att öka volymerna upp till 2 TWh motsvarande 4,7 miljarder kronor. Uppskattningen baseras på överenskomna årsvolymer, nuvarande energipriser och pris på stödrätter för minskade koldioxidutsläpp.
Reefuel är enligt Scandinavian Biogas ett bränsle som bidrar till att minska koldioxidutsläppen för tunga godstransporter. Bränslet är framställt av biometan som utvinns ur certifierade biologiska avfallsprocesser och grönt väte producerat med hjälp av vindenergi.
Marknadens efterfrågan på Bio-LNG förväntas växa betydligt och Scandinavian Biogas mål för 2030 är att man ska nå en årlig produktionskapacitet på minst 3 TWh i Europa.
Leverans av Bio-LNG till Alternoils tankstationer sker från anläggningar i Sverige och Norge. Kontrakterade volymer motsvarar cirka 25 procent av planerad produktionskapacitet 2025.
Alternoil, ägare till varumärket Reefuel, planerar att utöka sitt nätverk av bränslestationer till 60 stationer i slutet av 2022.
Energin från 1 TWh Bio-LNG motsvarar 5 500 lastbilar som vardera kör 100 000 km.
– Vi ser en enorm potential i att använda kasserad mat och annat avfall för att skapa koldioxidneutralt transportbränsle. Reefuel kan användas i alla LNG-drivna lastbilar och bidrar avsevärt till att minska koldioxidutsläppen av tunga transporter, säger Jürgen Muhle, styrelseordförande för avanca group, ett företag fokuserat på hållbara transport- och logistiklösningar som äger Alternoil.