Trafikpolisen hade sin egen lilla "ljusshow". Trafikpolisen hade sin egen lilla "ljusshow".

Tunga gruppen gästade Malmby Truck Show

Yrkestrafikgruppen i Eskilstuna besökte Malmby Truck Show, men först skulle de låsa upp ett klampat ekipage trots att ingen sanktionsavgift för det otillåtna cabotaget hade inkommit. Kommer ekipaget att stå kvar?

Malmby Truck Show genomfördes under Kristi himmelfärds långhelg. Med cirka 200 fordon på plats blev ljusshowen tillika ljudshowen spektakulär. Rockbandet Andy and the Rockets underhöll på fredagskvällen, samma dag som bandet släppte sitt album.

I år gästades lastbilsträffen av Eskilstuna tunggrupp redan på torsdagen den 26 maj då många fordon redan hade anlänt och det fylldes på hela tiden. Vi pratar med bilinspektör Patrick Zetterberg som berättar att de först varit ute i Läppe för att låsa upp ett utländskt ekipage som tidigare klampats i väntan på att sanktionsavgiften om 60 000 kronor för ett otillåtet cabotage skulle betalas in.

När 36 timmar hade gått måste klampen tas bort oavsett pengar eller ej.
– Huruvida ekipaget står kvar och väntar, vet vi inte än, säger Patrick Zetterberg.
Det otillåtna cabotage berodde denna gång inte på dokumentbrister utan istället på att inkommande internationell last inte lossats till fullo innan cabotagetransporten påbörjades.

Med tre fordon varav en mc, begav sig sedan Zetterberg, bilinspektör Markus Pub. trafikpolis Admir Djuderidja och trafikpolis Jonas Forsberg tillsammans med en kvinnlig polisaspirant till Malmby Truckshow.
– Det blev en mycket positiv upplevelse och visst är det roligt att de ville att vi skulle vara med på kvällens ljusshow och blinka blåljus, säger Patrick Zetterberg.
Zetterberg säger att den kvinnliga aspiranten verkade tycka det var riktigt roligt att få titta in i fordonen och möta utställarna.

Att möta chaufförer i detta sammanhang är både viktigt och mer avspänt för båda parter. Det var många som passade på att ställa frågor.
– Frågorna var många och olika till karaktären, men frågor kring belysning och antalet lampor, längder och liknande är ständigt återkommande. Och visst kan man tycka det verkar petigt att vi slår ner på lite för mycket lampor, men precis som en chaufför har sin beskrivning av sina arbetsuppgifter, så har vi det också och vi måste båda uppfylla vårt uppdrag, säger Zetterberg.

Vi läser en kommentar på Malmby Truck Shows Facebooksida: ”Tänk om de var lika positiva på måndag när de står och stoppar en del av de där snygga bilarna”. Är det inte så att när ni tar in ett fordon med för mycket lampor, kanske ni missar ett annat ekipage med stora brister?
– Ja, så kan det bli och därför är det bra om vi slipper slösa tid på att ta in förare som vet att de har för mycket lampor eller fel lampor på sina fordon, säger Zetterberg och hänvisar åter till att deras arbete är att lagar och regler ska följas.

Som det ser ut nu, kommer man att besöka Malmby igen under september.
– Det gör vi väldigt gärna, avslutar Patrick Zetterberg.

Och hur gick det med det avklampade fordonet? Jo, det stod kvar till tisdagen den 1 juni då pengarna betalades in.