Vi talar med Tord Strømdal, en av eldsjälarna inom organisationen med uppgift att bland annat planera logistiken.
– Take har ett mycket stort kontaktnät och när han i början av mars gick ut på sin Facebook-sida med sin lastbilsidé dröjde det inte länge förrän vi var många som ville vara med och hjälpa. Dels med pengar och donation av utrustning, dels med arbetsinsatser, säger Tord som till vardags är projektledare och arbetar med energieffektivisering.
Lastbilen reparerades och fylldes med sovsäckar, elverk, strumpor, motorsågar och en mängd annan militär och civil utrustning. Därefter körde Take ner den till Ukraina där lastbilen togs emot med stor tacksamhet.
– Det råder en enorm brist på logistik och lastbilar i Ukraina, så när Take kom hem igen köpte han direkt två lastbilar till och gick åter ut på Facebook med uppmaning till kompisgänget att hjälpa, säger Tord.
Fler vänner och vänners vänner engagerade sig och erbjöd att skänka pengar och utrustning. Tord började arbeta med kommunikation, administration och logistik i Sverige för att bredda nätverket och skapa fungerande lösningar för transporter.
– Många människor i Sverige har spontant samlat in saker som de vill skicka till Ukraina och för detta behövs en fungerande logistik så att gåvorna kan komma till rätt plats, säger Tord.
Redan vid första leveransen etablerade Take kontakt med Ukrainas 10:e bergsskyttebrigaden (Edelweissbrigaden) tack vare ukrainare från Ukrainska Föreningen Östergötland.
– Bristen på lastbilar är flaskhalsen i distribution av utrustning till soldaterna och mat, mediciner, kläder och utrustning till civilbefolkningen i de drabbade områdena. I många fall finns prylarna men Ukrainas civila och militära försvar saknar förmågan att distribuera sakerna, säger Tord
Fyra lastbilar har hittills levererats till Ukraina och ytterligare fem lastbilar på mellan 6-18 ton har köpts in. TA6 förbereds just nu för leverans till Edelweiss och får snart sällskap av TA7. Tre av lastbilarna (TA5, TA8 och TA9) kommer Blågula Bilen själva att använda i Ukraina.
– Vi är på gång att sätta upp en organisation i Ukraina för att underlätta logistiken vid polsk-ukrainska gränsövergången, tullhantering, exporthantering och import in till Ukraina. Vi har även etablerat samarbete med andra hjälporganisationer som har bevisat att de levererar och arbetar seriöst, säger Tord.
Just nu är en av de största utmaningarna att hitta lastbilar att köpa.
– Vi försöker komma i kontakt med åkerier, logistikcentra och bussbolag för att köpa gamla fordon, men det går just nu trögt. Kanske är det sommaruppehåll som gör att det är svårt att hitta lastbilar nu. Om någon kan tipsa är vi oerhört tacksamma, avslutar Tord Strømstad.
Vill du läsa mer om Blågula Bilen, gör du det på deras hemsida. Du finner där även kontaktuppgifter om du också vill vara med och bidra till arbetet eller donera pengar. Om du vill följa händelserna från dag till dag hittar du Blågula Bilen på Twitter.
Blågula Bilen TA9. Denna köptes in på Gotland och målades snyggt under Almedalsveckan. Lastbilen är i bra skick och kommer att gå i skytteltrafik vid polsk-ukrainska gränsen. Foto: Take Aanstoot / Blågula Bilen.