DAF CF Electric har funnits på marknaden sedan 2018 och finns som 4×2-dragbil och 6×2-lastbil. Den helt eldrivna lastbilen av den tredje generationen är nu tillgänglig på marknaden och används redan bland annat i Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland och Ungern för olika användningsområden inklusive distribution till stormarknader, sophämtning och containertransporter.
Med smart planering och mellanladdningar kan kunder köra upp till 50 mil per dag med CF Electric.
Vissa transportoperatörer i bergsområden verkar dock vara osäkra på om de kan använda ellastbilar. Tschann, officiell DAF-återförsäljare i Österrike, bestämde sig för att det var dags att sätta stopp för tvivlen med hjälp av DAF Trucks.
– Var annars än på den mest utmanande, men vackra bergsvägen i Europa skulle man kunna visa på kvaliteten och användbarheten för CF Electric, säger Enrico Simma, ordförande för Tschann.
DAF CF Electric med en totalvikt på 26 ton kördes från Salzburg på motor- och småvägar till foten av Grossglockneralpvägen. Därefter styrde man kursen mot Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, mållinjen för det vindlande spektakulära bergspasset.
– Utsikten från vägen är hisnande men rutten på 4,8 mil med 36 skarpa kurvor och branta sluttningarna på 12 procent är en utmaning. Det är det ultimata testet för alla fordon och CF Electric klarade det utan problem. Det här är beviset på att CF Electric kan användas på alla rutter så länge det finns en bra laddningsinfrastruktur, säger Enrico Simma.