Strax efter tio på förmiddagen stannar Lars Österberg och bilinspektör Ola Pettersson på en större p-ficka utmed E4 strax söder om Gnarp. Snart kommer en röd trailerdragare som kör väl nära husbilen framför och båda fordonen tas in.
– Efter att ha tränat skoltyskan och gett lite tips om sevärdheter vinkar vi iväg husbilen vidare på dess färd mot Nordkap, säger Österberg.
Nu tar kontrollen av dragbilsekipaget vid och man ser att både bil och förare kommer från Litauen.
– Den analoga färdskrivaren skulle ha besiktats för drygt ett år sedan, men problemen visar sig vara fler än så. Föraren kan bara uppvisa ett analogt blad och en fraktsedel på styckegods från Jönköping till Sundsvall, säger Lars Österberg.
Frågan uppkommer om rätten till att få köra inrikes godstransport, cabotagetransport, men föraren har svårt att förstå vad han ska bevisa.
– Det visar sig att han egentligen är mekaniker på åkeriets verkstad och har kommit med buss till Sverige kvällen innan för att köra hem ekipaget via Finland. Något som gått bra om man inte lastat den här inrikeslasten, säger Lars Österberg.
Efter en stund får man mejlkontakt med åkeriet som berättar att fordonet kommit in med Ikea-gods 12 dagar tidigare, men att föraren på terminalen i Jönköping greps för rattfylleri. Sedan blev ekipaget stående.
– Åkaren förklarar att på grund av kriget i Ukraina är det ont om chaufförer så till sist blev det till att skicka upp mekanikern för att få hem bil och trailer, säger Österberg.
Åkaren och så småningom även föraren inser att man gjort sig skyldig till brott mot cabotagereglerna, men tycker att nåd borde gå före rätt i den här speciella situationen. Dessutom är man ju nästan framme.
– De har svårt att ta till sig att dragbilen endast får köras till verkstad för kontroll av färdskrivaren och att lasten måste tas över att ett fordon med rätt att utföra transporten, säger Österberg.
Till sist accepterar åkeriet faktum och en betallänk på sanktionsbeloppet skickas över. Det blir många länkar eftersom betalningen inte går igenom och till sist delar man upp de 60 000 kronorna och då fungerar det.
– Innan vi lämnar mekanikerchauffören ruskar han på huvudet igen och kommenterar att det är väldigt dyrt i Sverige, avslutar Lars Österberg.
Långlunchen och gofikat med kollegorna ersätts med kaffe på närmaste mack och de hinner precis in och parkera utan att hamna på övertid.
Det krävdes ett otal överföringsförsök innan pengarna till sist kom fram.