Dragbilen är polsk, trailern svensk, föraren är från Ukraina och det uppstår en del språkförbistring under kontrollen som kommer att få konsekvenser för såväl speditören som föraren.
Dragbilen har kommit in med en internationell last som är dokumenterad och lossad, men efter det är dokumentationen av vad som körts bristfällig och då blir det ett otillåtet cabotage som kostar 60 000 kronor.
– Vi ser idag allt oftare att otillåtna cabotage är ett resultat av bristfällig dokumentation vilket kan tyckas är onödigt eftersom det är tydligt angivet vilka dokument som ska finnas och vad dessa ska visa, säger Tommy Berg.
Speditören betalar samma dag sanktionsavgiften och vill väldigt gärna sätta sig in i de nya reglerna som exempelvis utstationeringsdirektivet, något vän av ordning kan mena att transportaktörer ska ha gjort innan de kör trafik utomlands.
Vad har föraren för förklaring till att han backade?
– Jag förstod det som att hans gps visat in honom här för att ta rast, men att han ändrade sig, säger Tommy Berg.
Föraren har dessutom kört för fort och lastsäkringen har brister och måste åtgärdas innan vidare färd.
– Allvarligast för föraren är att han har backat på motorvägen vilket innebär dels böter om 3 000 kronor, men även att hans körkort omhändertas med 48 timmars respit, säger Tommy Berg.
Allt som allt, efter rabatter, får förarens böter på 4 500 kronor som speditören betalade. Dragbilen måste också bytas ut då den använts i otillåtet cabotage.
När polisens arbetspass är över står ekipaget kvar och väntar på en ny dragbil och, förhoppningsvis, åtgärdar de lastsäkringen innan trailern kan rulla vidare.
För föraren blev det en dyster dag. Fanns det inget som var bra?
– Jodå, föraren kunde visa upp den numera obligatoriska utstationeringsdeklarationen, avslutar Tommy Berg.