700 miljoner pund motsvarar cirka 8 572 751 327 svenska kronor, vilket kan anses vara en påtagligt stor summa. Försäkringsmäklare McCarron Coates sade att ett stort problem när dessa stölder ska utredas är att det inte finns en specifik kategorin för fraktbrott när dessa brott ska rapporteras. De hamnar istället i kategorin ”stöld från fordon”.
Även om det erkändes att det skulle vara mycket svårt att ändra rapporteringen, finns det ett mycket enklare sätt att rapportera att gods har stulits. Det kräver att en ”etikett” ska sättas på polisanmälningar vilken markerar en godsstöld som ett fraktbrott och inte bara en stöld från ett fordon.
McCarron Coates sade att detta är ett alternativ som Polisen har och att det skulle göra det möjligt för National Vehicle Crime Intelligence Service (NAVCIS) att snabbt identifiera en godsstöld och agera på rapporter snabbare, skriver Transport News.
Även i Sverige sker tillgrepp av gods ur lastbärare, men precis som i Storbritannien hamnar detta under rubriken ”stöld från fordon”. Förvisso kan omständigheterna göra det till en grov stöld, men enbart stöld från fordon hamnar inte högst på prioriteringslistan. Vad vi erfar tittar även svenska försäkringsbolag på denna fråga.