Sandberg & Jonsson kör både lokal- och fjärrtrafik för DB Schenker. Den serietillverkade och helelektriska lastbilen levererades av Berners Tunga Fordon, en Scania 25 P 4×2 230 kWh, och kör just nu en distributionsslinga i Östersund.
Lastbilen distribuerar gods och paket inom Östersund och Frösön där slingan som längst är 12,5 mil per dag.
– Chauffören lastar och lossar på DB Schenkers terminal tre gånger per dag, utan att behöva stödladda, säger Marianne Kurtson, vd på Sandberg & Jonsson Åkeri.
Åkeriet har investerat i en egen laddare med kapacitet att ladda två fordon samtidigt. Där kommer lastbilen laddas över natten. Företagets hållbarhetsarbete är en av de viktigaste långsiktiga strategierna.
– Vi har under väldigt många år arbetat med uppföljning och bränslebesparande åtgärder, varit tidiga med att uppdatera till högsta miljöklass och noga valt fordonstyp efter uppdrag. Om vi lyckas med att ställa om till hållbara transporter på ett bra sätt, vilket vi ska, så är vi definitivt ett företag i en framtidsbransch värd att satsa på, säger Marianne Kurtson.
Sandberg & Jonsson Åkeri AB är ett av DB Schenkers större samarbetsåkerier med verksamheter på tio orter mellan Östersund och Malmö.
– Att ett av våra största samarbetsåkerier här i Östersund vågar satsa och vara bland de första som antar utmaningen är stort, säger Mattias Johansson på DB Schenker i Östersund.
Det är Scania som har levererat den helelektriska lastbilen och laddningslösningen. År 2030 räknar Scania med att elektrifierade fordon ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen.
– Vi står inför en spännande tid i branschen, där vi framöver kommer se en ordentlig upptrappning av elektrifierade fordon inom tunga transporter. För att underlätta övergången hjälper vi inte enbart med ellastbilar utan hela e-mobilitetslösningar som även kan omfatta laddutrustning och installation, finansiering, uppkopplade tjänster, service och reparationer, säger Patrik Svanberg, Area sales manager emobility, Scania Sverige.