Av Tommy Paremo
Den danska regeringen skickade tidigare i år en proposition om nollutsläppszoner på remiss. Ett förslag som ger kommuner möjlighet att förbjuda bensin, diesel och skåpbilar i städer från och med den 1 juli 2024.
Regeringen kommer att ge kommunerna möjlighet att välja mellan två modeller:
Förbud mot bensin- och dieselpersonbilar och skåpbilar för privat körning i städer
Förbud mot alla bensin- och dieselfordon, med undantag för lastbilar över 12 ton
Förslaget kommer därför att beröra alla medborgare som saknar elbil även om regeringen planerar att undanta de boende i miljözonerna.
Beroende på hur många kommuner som skapar en nollutsläppszon kommer det att påverka vardagen för ett antal vanliga medborgare som inte längre kan använda sin nyinköpta bensin- eller dieselbil när de ska köra till jobbet, säger Karsten Lauritzen. branschdirektör på DI Transport.
DI Transport håller på att analysera lagförslaget, men varnar för att det kan få stora ekonomiska konsekvenser för näringslivet. Det finns för närvarande 371 000 skåpbilar i Danmark varav det finns runt 3 200 elbilar och cirka 1 000 laddhybrider.
Många tvingas byta fordon.
– Ett stort antal företag kommer att tvingas byta ut sina skåpbilar mot eldrivna skåpbilar innan de gamla fordonen är avskrivna eller föråldrade. Det kommer med en stor extraräkning som kommer att hamna hos kunder i tätorter, säger Karsten Lauritzen.
Skåpbilar används främst för körning med paket eller av hantverkare och servicearbetare. Företag som ligger inom de kommande zonerna kommer att drabbas hårdast, varnar DI Transport.
– Beroende på vilket ramverk som sätts upp kan det bli väldigt dyrt för företagen som måste locka anställda till städerna om bara elbilar kan köra till företaget. De kommer också att drabbas av samma extra kostnader för skåpbilar. , som kommer att betjäna företag i de nya zonerna, säger Karsten Lauritzen.
Lastbilar ser ut att vara undantagna och det är branschdirektören nöjd med.
– Vi är inte där vi kan lyfta alla transportbehov i städerna med eldrivna lastbilar eftersom det inte finns några tekniska lösningar som klarar alla transportbehov. Samtidigt kostar en eldriven lastbil just nu 1,6 miljoner kronor mer än en dieseldriven. Det är därför rätt att undanta lastbilar från förbudet, avslutar Karsten Lauritzen.