Av Tommy Paremo
Även om bränslepriserna i Danmark, och övriga Skandinavien, redan är historiskt höga, ser de absolut inte ut att sjunka inom en snar framtid. Normalt sett svänger dagspriset på en liter diesel med endast 10-20 öre, men sedan den 8 mars har det skett dagliga prisökningar på upp till 80 öre i bara i Danmark. Och det här är de största prisuppgångarna på en dag på mer än 10 år.
Därför är det avgörande för transportföretagens ekonomi att de noggrant planerar var och när de tankar sina lastbilar. Både danska och utländska distributörer tvingas ta itu med en ny vardag med stora svängningar i dieselpriserna.
– Om man lyckas tanka bara lite billigare än konkurrenterna finns det stora summor att spara på bränslet och det kan visa sig göra stor skillnad i en tid där alla i branschen är under ekonomisk press, säger Steen Hansen från DKV.
På bara tre dagar från den 7 till 10 mars steg listpriset på diesel med nästan två kronor på hemmaplan och har legat på den höga nivån sedan dess. Och när lastbilarna kör cirka 4 km per liter är det en skillnad som kan märkas på slutresultatet av åkerier och distributörer som tankar flera tusen liter varje dag för alltid.
Medan priserna i Danmark har haft stora dagliga fluktuationer är bilden lite annorlunda med till exempel vårt grannland Sverige. I Danmark har man upplevt en mycket snabb anpassning av listpriset till marknadspriset på råolja.
– Samma reglering av listpriset har inte skett i samma takt i Sverige. Och dagarna efter den 8 mars lämnade det ett arbitragetillfälle där man som förare kunde tanka till ett billigare pris på andra sidan Öresundsbron i flera dagar. Vi rådde därför även våra kunder som kör i Skandinavien att tanka i Sverige nu för tiden, tills veckan efter kunde tanka ännu billigare i Norge, säger Steen Hansen som tillägger att det är klart att det finns mycket pengar att spara för våra kunder genom att övervaka bränslepriser och tanka där det är billigast.
Utöver skillnader i dieselpriser mellan länder, kan det även finnas pengar att spara på att tanka i länder som Belgien och Italien där man förutom moms även kan få tillbaka dieselskatten.
Det är många faktorer som spelar in när det gäller att beräkna var det är fördelaktigt att fylla tanken. Det är till exempel fluktuationer i valutakurser, lokala bränslepriser och rabattnivåer och inte minst nationell lagstiftning.
– Därför kan det vara en djungel att se igenom var man kan tanka billigast i Europa, säger Steen Hansen.
Men man kan komma långt genom att bevaka de lokala bränslepriserna även om det är komplext och det är många faktorer som påverkar priserna.
– Det är detta vi vill hjälpa våra kunder med. Vi erbjuder inte bara en bränslekarta, utan också råd och strategiska beslutsverktyg, avslutar Steen Hansen.