När de kör förbi Coops lastkajer känner de genast igen en lastbil som lastar/lossar där. En slagning på lastbilen visar att den ägs av ett åkeri vi har kännedom med kopplingar till ett åkeri vi nyligen haft att göra med.
Lastbilen är dessutom anmäld i yrkesmässig trafik på det numera välbekanta åkeriets trafiktillstånd, det vill säga åkeriet som i början av juni sades upp från ett avtal med DSV.
– Vi parkerar en bit därifrån för att vänta på att lastbilen ska åka iväg och efter några minuter rullar lastbilen iväg över gatan och kopplar på ett släp. När ekipaget åker ut på vägen så stoppar vi det, säger Jonas Nordin.
En slagning på släpet visar att det är belagt med användningsförbud på grund av obetald fordonsskatt.
– Så har det varit i nästan samtliga fall när vi stoppat ekipage från det här åkeriet eller med direkta kopplingar till det åkeriet. Släpet tillhör emellertid ett Järfällaåkeri som jag inte hört talas om tidigare, säger Nordin.
Dessutom kör föraren utan bälte, något som inte ryms i Coops policy.
Den litauiske föraren talar rätt bra engelska och berättar vilket åkeri han är anställd av, det vill säga det åkeri som nyligen sagts upp från DSV. Han har lastat på Coop i Västerås och kört ut till olika butiker i Stockholm under morgonen. Nu har han ställt av tomburar för att sedan åka och parkera ekipaget för dagen.
Trots att vi den 8 juni kunde berätta att DSV sagt upp avtalet med åkeriet, har den aktuella föraren sedan han anställdes för en månad sedan, haft samma körning.
Vi har ställt frågor till Coop och DSV, men på grund av semestertider kommer deras svar att dröja varför vi får återkomma.