A-traktorer är på modet just nu. Antalet registrerade fordon har ökat varje år, men den tydliga uppgången tog fart under 2020. Då införde Transportstyrelsen vissa ändringar i reglerna om hur fordonen ska vara konstruerade.
En A-traktor ska ha en konstruktiv hastighet som inte får överstiga 30 km/tim och ska vara spärrad för högre hastigheter än så. Regeländringen innebar att det blev möjligt att spärra hastigheten med elektroniska metoder. Den infördes för att det skulle vara möjligt att bygga om modernare bilar till A-traktorer.
– Det fanns fördelar med den här regeländringen. Den gjorde det möjligt att bygga om nyare bilar till A-traktorer. Nyare bilar är både mindre skadliga för miljön och mer trafiksäkra än äldre bilar, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Trimmade A-traktorer är ett problem. Det förekommer att A-traktorer är manipulerade och kan köras i betydligt högre hastigheter än de 30 km/tim som är satta som gräns. Har hastighetsspärren satts ur spel räknas A-traktorn inte längre som en A-traktor utan som en personbil. En 15-åring med mopedkörkort får inte köra en personbil och riskerar att bli fälld för olovlig körning med återkallat körkort som följd.
En 15-åring med mopedkörkort har inte erfarenhet och mognad för att köra en regelrätt bil.
– Jag vill trycka på att det finns ett stort föräldraansvar i den här frågan. Om du som förälder vet att din ungdom kör en manipulerad A-traktor och inte gör något åt det kan du fällas för tillåtande av olovlig körning. Det i sin tur kan leda till att ditt eget körkort blir återkallat, säger Mikael Andersson.
I höstas gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av förändrade regler för A-traktorer. Bland annat ingår att se över möjligheterna att införa regler eller krav som gör det svårare att manipulera A-traktorer och som underlättar för myndigheterna att identifiera felaktig användning. Arbetet pågår och Transportstyrelsen kommer att redovisa uppdraget och förslag på regeländringar i november 2022.
Statistik över antal A-traktorer per kommunnivå finns tillgänglig via Transportstyrelsens presstjänst.