Det nya DAF-nattlåset är integrerat i dörrpanelen på nya lastbilar av typ XF, XG och XG⁺, ”International Truck of the Year 2022”. Både ledstången och den robusta dörrstrukturen används för nattlåset där de förstärkningar som krävs är monterade på fabriken.
DAF-nattlåset har stålpanel i hyttfärgen och en vippströmbrytare. När det aktiveras glider panelen nedåt och kopplas ihop med den robusta ledstången. Dörren blockeras då och oinbjudna personer kan inte komma in i hytten. En röd indikator anger när DAF-nattlåset är aktiverat. För att se till att föraren kan lämna hytten vid nödsituationer räcker det med att trycka på vippströmbrytaren för att låsa upp nattlåset.
Enligt omfattande tester konstaterar DAF att det nya nattlåset krafter på upp till 150 procent mer än något annat liknande system på marknaden. Som resultat av det går det inte ens att bryta upp dörren på nya generationens lastbilar av typ XF, XG och XG+ med hjälp av en kofot.
Det finns en dekal som sätts fast på dörrhandtagen för att ange att DAF-nattlåset är monterat.
För DAF Trucks är förarnas säkerhet och välbefinnande av högsta vikt. Därför var DAF först med att introducera ett nattlås för optimalt förarskydd 2008. Det nya DAF-nattlåset är inte bara integrerat i dörren utan är även ännu mer robust och enkelt att använda.
Det nya DAF-nattlåset för nya generationens DAF-lastbilar är nu tillgängligt för beställning från DAF-återförsäljare.