Så inleder Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
– Årligen besiktas ungefär 5,4 miljoner bilar i Sverige av besiktningsföretag. Bilägare betalar ungefär 450–550 kr per besiktning. Hela Sverige ska leva och ”vi ska satsa på glesbygden” och nu kan en föreskriftsförändring förbättra för bilägare som oftast är konsumenter att bo kvar på landsbygden med utökad viktig samhällsservice.
Kan en bilverkstad kan utföra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning? Ja, det är inga problem, på en bilverkstad är alla utbildade till mekaniker och tekniker (minst tre års utbildning). Det kan jämföras med ett besiktningsföretag där endast en bråkdel av personalen utbildade mekaniker.
Besiktningsteknikerna är som regel utbildade i det som besiktningsföretaget får och ska kontrollera. Därför är utbildningarnas längd till besiktningstekniker endast 3 till 15 veckor.
De positiva miljömässiga effekter som blir resultatet om bilägare slipper åka upp emot 36 mil för att besiktiga sin bil talar för en föreskriftsförändring. Om förslaget om en föreskriftsförändring antas kommer det stärka glesbygden eftersom vi då troligtvis skapar nya arbetstillfällen, samtidigt som det ökar förutsättningarna för verkstäder att överleva.
Vi rekommenderar samtidigt att det ställs krav enligt Branschstandarden Godkänd Bilverkstad (www.godkandbilverkstad.se) eller som i kommande krav i SERMI (https://www.vehiclesermi.eu/).
Om allt faller väl ut, bör antalet orter utökas snarast av miljöskäl och kostnadsskäl eftersom det enda som har hänt efter att monopolet upplöstes är färre besiktningsstationer utanför städer och högre kostnader för bilägare.
Norska, finska, holländska och brittiska verkstäder får besiktiga fordon och skälet är enkelt, det är positivt av miljö- och kostnadsskäl för fordonsägare.
Bo Ericsson
Ordförande, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF