Den tunga lastbilen med släp som ska transportera varor från Bauhaus lager till butiker i Norrköping och Linköping, drivs till 100 procent av el och leveranserna samordnas genom Einrides digitala plattform Saga.
Fordonskombinationen är bland de första i sitt slag i Sverige och innebär en minskning med 140 kilo koldioxid per dag. Laddning kommer att ske kontinuerligt på TPL:s lager i Norrköping i samband med lastning och med en så kallade ombordladdare.
Lastbilen har satts i drift nu i juni och ingår i en pilot som syftar till att hitta en bra struktur och funktion för den här typen av eltransporter.
– Vi har länge använt elfordon inom vår verksamhet, men fram till nu har det varit svårt att hitta bra alternativ för tyngre transporter. Dels krävs infrastruktur för att kunna ladda bilarna, dels behöver vi hitta nya rutiner som fungerar i vår verksamhet. Genom att testa den här typen av fordon tillsammans med våra kunder drar vi många viktiga lärdomar inför mer storskaliga investeringar i framtiden, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.
Postord har ambitiösa miljömål och arbetar kontinuerligt med elektrifiering och effektivisering av fordon och transportflöden. Samarbetet med Bauhaus utgår från Postnord tredjepartslogisk, TPL, där målen för hållbar logistik också är högt satta.
– Vi är stolta över att arbeta med en så ambitiös partner som Postnord TPL och kunna erbjuda dem en helhetslösning för att elektrifiera deras tunga transporter. Med vår plattform finns det potential att enkelt och kostnadseffektivt minska transportutsläppen med upp till 93 procent, säger Robert Ziegler, Europachef på Einride.
Kort om Postnords omställning till fossilfria alternativ
– 44 procent minskade CO2-utsläpp sedan 2009
– 38 procent andel grön energi
– 4 500 elcyklar och mopeder
– Fortsätta att elektrifiera fordonsflottan
– Fortsätta att ersätta diesel med förnybart bränsle för tunga lastbilar
– Alla Postnords förare utbildas i sparsam körning