Bara nio månader efter produktionsstarten av Mercedes-Benz första eldrivna tunga lastbil eActros, är det nu dags för företagets andra el-lastbil att gå i produktion. eActros är en bil för tung distribution och även den nya modellen eEconic är en lastbil som primärt är avsedd för stadskörning.
Det är i stadskörning fördelarna med eldrift är mest påtagliga, säger Bengt-Ove Hedborg som är försäljningschef för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.
– Du slipper inte bara avgaser utan även buller, vilket gör att det går att köra på andra tider på dygnet än med en dieselbil, utan att störa. För att inte tala om hur mycket bättre arbetsmiljö det blir i hytten, säger han.
eEconic är i grund och botten samma lastbil som Econic med förbränningsmotor. En modell som är populär inte minst bland renhållningsföretag. Lastbilen har ett mycket lågt insteg och stora rutor som gör att det är lättare att ha koll på oskyddade trafikanter i bilens närhet. Den har också ”bussdörrar” på höger sida och plant golv. Det gör att föraren inte behöver gå ut på trafiksidan av lastbilen.
Max Stålenhag från TV-serien Svenska Truckers säger: ”Så här ska en sopbil vara byggds. Med eldrift blir den nog omöjlig att slå som sopbil.”
eEconic har samma elektriska drivlina som eActros med två elmotorer monterade på bakaxeln med en samlad maxeffekt på 536 hk (400 kW). Motorerna får sin energi från tre batteripaket på tillsammans 336 kWh vilket ger en maximal räckvidd på ca 30 mil. Att ladda 10-80 % tar ca 1,5 timme med full laddeffekt på 160 kW.
Många av de som beställt eEconic är renhållningsföretag och där kommer även sopaggregaten att drivas på el. Det ger en praktisk daglig räckvidd i full produktion på cirka 15 mil vilket med marginal täcker behoven på de allra flesta slingor som körs i stadstrafik.
eEconic kommer som 6 x 2 med 4 meter hjulbas och en totalvikt på 27 ton. De första exemplaren av eEconic kommer till Sverige i höst.
På Elmia Lastbil den 24-27 augusti går det att provköra eActros med samma drivlina.